Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2895 (2022-2023)
Innlevert: 16.08.2023
Sendt: 16.08.2023
Besvart: 23.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren skissere opp korleis Borgundfjordtunellen kan gjennomførast som eit privat prosjekt, og kva krav som blir sett til ein slik prosess?

Begrunnelse

I mange år har eit privat engasjement arbeidd med planar for Borgundfjordtunellen i Ålesund kommune. I like mange år har dette prosjektet blitt trenert av Statens vegvesen region midt.
Dette prosjektet er støtta av slik eg har forstått dette dei fleste politiske parti i både Ålesund og Sula kommune i mange år, no også av NAF.
I dag køyrere over 22 000 bilar gjennom Blindheimstunellen, og strekninga på E39 mellom Veibust- Blindheim til Moa er fylkets desidert mest ulykkesutsatte område med heile 4 dødsulykker berre siste året. Området har også trafikk frå tre av landets største ferjestrekningar inn gjennom seg, og i dette tidsrommet er trafikken vesentleg høgare og opp mot både 25-35 000 bilar i døgnet i pulseringane.
Borgundfjordtunellen vil avlaste betydeleg dette området for trafikk som skal sørover og er berekna til å kunne ha ein trafikk på ca. 6-7 000 bilar i døgnet.
Prosjektet er planlagt gjennomført i privat regi, men prosjektet er så viktig for Ålesundsregionen at dette burde vore prioritert inn på NTP og bygd raskast råd. Dette er eit enkelt, teknisk lite vanskeleg og svært fornuftig prosjekt som vil vere eit sterkt trafikktryggingstiltak for heile området, då trafikken og utfordringane gjennom Blindheimsområdet vil gå betydeleg ned.
Statens vegvesen har av ein eller anna heilt snodig faglig grunn lagt til grunn at E39 mellom Veibust og Moa ikkje skal inn i NTP dei neste 12 åra. At samferdselsministeren og departementet må gå grundig igjennom kva Statens vegvesen region midt egentlig holder på med faglig, er hevet over enhver tvil.
Der finnast IKKJE eit faglig grunnlag for at Statens vegvesen ikkje har prioritert E39 frå Veibust til Moa for lengst her i fylket, og at dette prosjektet sjølvsagt for lengst skulle både vore planlagt og prosjektert ferdig til finansiering.

"i staden har det gått prestisje i å priroritere Møreaksen for ei fjordkryssing til 26 milliard kr for 2 292 bilar i døgnet."

Borgundfjordtunellen har STVV ikkje villa høyre snakk om, samtidig som dei nedprioriterar E39 gjennom Blindheimstunellen.
Det kan ikkje vere slik at folk mistar livet i E39 gjennom Blindheimtunellen og i Veibust området, medan STVV nektar å prioritere dette og heller prioriterar Møreaksen over Romsdalsfjorden for 2 292 bilar utan ei einaste ulykke.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet er kjent med at det ligg føre initiativ til å byggje Borgundfjordtunnelen som ein privat veg, og at det er oppretta eit selskap som har dette som mål. Bygging, bruk og finansiering av private vegar er regulert gjennom kap. VII i veglova.
Staten vegvesen har opplyst at det er naudsynt med godkjent reguleringsplan etter plan- og bygningslova før ei eventuell bygging av ein slik privat veg kan starte. Det er kommunane der vegen skal byggjast, som er planmyndigheit. Eventuelle motsegner til planen må på vanleg måte handsamast i tråd med plan- og bygningslova.
Vidare må utbyggjar ha finansiering både til utbygginga og til drift og vedlikehald av vegen. Ei eventuell innkreving av bompengar på privat veg må bli vedteke av dei kommunane der vegen vil gå, jf. veglova § 56 første ledd. Departementet er ikkje kjent med at det er gjort lokalpolitiske vedtak som inneber at Borgundfjordtunnelen kan byggjast som fylkeskommunal eller kommunal veg, eller gjerast om til slik offentleg veg når den eventuelt står ferdig bygd av private aktørar.
Statens vegvesen opplyser at ein eventuell Borgundfjordtunnel vil føre med seg trafikk innanfor dei ytre bomsnitta for Bypakke Ålesund, og derfor kan påverke finansiering og måloppnåing for bypakka. Dersom det skulle bli vedteke eit bompengeopplegg for ein privat Borgundfjordtunnel, må derfor forholdet mellom bompengesystema for den eventuelle Borgundfjordtunnelen og bypakka avklarast.
Eg viser òg til mitt svar av 21. september 2022 på skriftleg spørsmål 2894 (2021-2022) om same sak.