Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2911 (2022-2023)
Innlevert: 18.08.2023
Sendt: 18.08.2023
Besvart: 25.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Viser til Dokument nr. 15:2730 (2022-2023) om innføring av ny smart 2 fartsskriver (G2V2) som skaper store bekymringer for tungbilnæringen med bakgrunn i komponentmangel til produksjonen av nye fartsskrivere. Det enkelte land har mulighet til å gjøre tilpasninger noe Frankrikes etablerte unntaksordning viser. Her gjøres det en midlertidig registrering av kjøretøy med en senere tidsfrist for å ettermontere smart 2 fartsskriver.
Vil statsråden sørge for å gjennomføre tilsvarende unntaksordning som Frankrike har etablert i Norge?

Begrunnelse

Statens vegvesen gav i 2019 utsatt iverksettelse på innføring av regler om smart 1 fartsskriver for kjøretøy som hadde digital fartsskriver.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: EU har innført krav om at nyregistrerte kjøretøy fra og med 21.august 2023 skal ha installert den nye fartsskriveren (G2V2). Gjennom EØS-avtalen gjelder dette tilsvarende i Norge.
Det har vist seg utfordrende for bransjen å holde fristen. Årsaken er at de nye skriverne ikke er tilgjengelige i et antall som dekker etterspørselen for nyregistrerte kjøretøy. Dette er en utfordring som gjelder i hele EØS-området.
Jeg har stor forståelse for den vanskelige situasjonen som bransjen har kommet i, og Samferdselsdepartementet har hatt tett kontakt med Statens vegvesen om saken også etter mitt svar 7. juli 2023 på spørsmål nr. 2730 fra representanten Stordalen om dette temaet. Statens vegvesen følger tett de diskusjoner og eventuelle beslutninger som tas i EU og hos andre nasjoner om dette temaet.
Statens vegvesen besluttet i første omgang den 14. august å ikke sanksjonere på brudd på kravet om ny fartsskriver frem til 30. september 2023 for nasjonal transport i Norge. Dette var i tråd med diskusjoner EU har hatt med medlemslandene i denne prosessen.
Situasjonen kan imidlertid ikke ventes løst innen 30. september 2023, og Statens vegvesen har derfor, i samråd med Samferdselsdepartementet, nå besluttet å forlenge overgangsperioden for sanksjonering til 31. januar 2024. Det forventes at de nye skriverne er tilgjengelige i markedet i god tid før denne datoen. Forlengelsen innebærer at Norge har samme overgangsperiode som Sverige meddelte 17. august og omfatter både nasjonale og internasjonale transporter (utenlandsregistrerte kjøretøy) kontrollert i Norge.
Vi har kun myndighet til å regulere hva som skjer i Norge. Myndighetene i EU-landene ser ut til å løse saken litt forskjellig, og Statens vegvesen anbefaler at norske transportforetak som kjører internasjonalt, hvis mulig, bruker kjøretøy registrert før 21. august 2023. Alternativt må de gjøre seg kjent med hva som er gjeldende kontrollpraksis i aktuelle land.
Statens vegvesen presiserer at det fortsatt er et krav om å ha godkjent fartsskriver installert uavhengig av registreringsdato. Bransjen anbefales å starte utskifting på aktuelle kjøretøy så snart nye fartsskrivere er tilgjengelige.
Når det gjelder unntaksordning knyttet til registreringsdato så stilles det ikke krav til montering av fartsskriver for å få godkjent kjøretøy i Norge, hverken for type- eller enkeltgodkjenning, ettersom dette er et krav som er knyttet til bruk av kjøretøy. Det samme gjelder derfor ved registrering av kjøretøy. Statens vegvesen opplyser at det derfor ikke er hensiktsmessig å lage en unntaksregel knyttet til registrering slik som Frankrike har gjort. Mange andre land, herunder Sverige, har heller ikke sett grunnlag for å gjøre som Frankrike, men gir overgangsperioder knyttet til håndheving.
Jeg vil fortsatt ha tett dialog med Statens vegvesen i saken og vurdere ytterligere tiltak ved behov.