Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2917 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 21.08.2023
Besvart: 25.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Etter ekstremværet er det mange som vil endre reisene sine. Det er ikke noe problem om du reiser med fly. Finnes det ledig plass kan du alltids endre billetten mot et gebyr. Men om du reiser med tog er situasjonen en annen. Om du ikke har bestilt en fullt fleksibel billett er det ikke mulig å endre reise. Konsekvensen blir at folk ikke gidder å avbestille, togene kjører med ledige plasser når de tilsynelatende er fulle og det blir vanskeligere å reise med tog.
Vil ministeren ta initiativ til å åpne for endring av togbilletter?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trafikkavtalene mellom Jernbanedirektoratet og togselskapene inneholder bestemmelser om maksimalpris på ordinære billetter og 30-dagers periodebillett. Togselskapene står fritt til å selge billetter til lavere pris enn ordinære takster (lavprisbilletter). Jernbanedirektoratet regulerer hverken at togoperatøren må selge slike billetter, hvor stor andel av billettene som skal tilbys til rabatterte priser og hvilke vilkår som knyttes til for eksempel refusjon og å endre reisetidspunkt. Togselskapene kan altså, på lik linje med øvrige kollektivselskaper, selv bestemme vilkår knyttet til å endre reisetidspunktet for kunder med lavprisbilletter.
Lavprisbilletter er et viktig virkemiddel for selskapene til å fylle opp togene, og konkurrere med for eksempel fly. Lavpris togbilletter, i likhet med lavpris flybilletter, er som regel ikke refunderbare. I enkelte tilfeller kan de endres mot et gebyr. Flere flyselskaper tar for eksempel begge et gebyr på 650 kroner pluss prisdifferanse mellom opprinnelig billett og ny billett. Til sammenligning koster en full fleks (refunderbar) togbillett fra Oslo til hhv. Stavanger, Bergen og Trondheim 1 096, 1 197 og 1 199 kroner (priser hentet fra Entur). En full fleks togbillett vil altså normalt ikke koste mer enn det koster å kjøpe og endre en lavpris flybillett til om lag 500 kroner.
Ekstremværet «Hans», og det påfølgende styrtregnet i Trøndelag, har medført store forstyrrelser i togtrafikken. Dette har, som Stortingsrepresentanten viser til, ført til at mange har ønsket å endre reisene sine – i hovedsak reisende på fjerntogstrekningene. SJ Norge, som kjører fjerntogene på Dovrebanen og Rørosbanen, opplyser i den forbindelse at dersom noen av selskapets kunder har en lavprisbillett (Ikke refunderbar), og avgangen innstilles, har kunden rett på full refusjon. Dersom togavgangen erstattes med buss for tog på hele eller deler av strekningen, har SJ Norges kunder med lavprisbillett krav på refusjon dersom de ikke var informert om buss for tog på bestillingstidspunktet, og de ikke velger å reise.
SJ Norge har i forbindelse med ekstremværet mottatt mange henvendelser fra kunder som ønsker refusjon for ikke refunderbare billetter. På en uke kom det over 5 000 henvendelser som omhandlet SJ Norges togavganger. Disse henvendelsene håndteres manuelt av Entur (som drifter kundesenteret på vegne av SJ Norge), og pga. det ekstraordinært høye antallet henvendelser har ikke Entur hatt mulighet å fjerne alle reservasjonene før avgangene har gått.
Stortingsrepresentanten har helt rett i at det er uheldig at tilsynelatende fulle tog kjøres med ledige seter. Dette gjelder ikke bare tog, men all kollektivtransport. Derfor jobbes det nå med å utvikle gode selvbetjente løsninger som gjør det enklere å flytte reisende fra togavganger som er innstilte til avganger som går.