Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2923 (2022-2023)
Innlevert: 20.08.2023
Sendt: 21.08.2023
Besvart: 28.08.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden sørge for at Kystverket får lov å lyse ut anbud på Stad skipstunnel?

Begrunnelse

Kystverket fikk i mai i oppdrag å se på mulig kostnadsreduksjoner for Stad skipstunnel. Kystverket svarer mellom annet dette: Det korte svaret er at Kystverket mener det er mulig å redusere kostnadene for prosjektet, ikke minst i sammenheng med reduksjon av usikkerhet. Men de store innsparingene vil man først få klarlagt i en anbudsprosess og gjennom forhandlinger med entreprenører som vil bygge skipstunnelen.
Dette sammenfaller også med det FrP har sagt at prisen på noe som aldri er bygget i verden før får man først når man gjennomfører en konkurranse. Derfor bør prosjektet lyses ut og man får vite prisen.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: I behandlingen av Prop. 97 S (2020-2021) Bygging av Stad skipstunnel vedtok Stortinget våren 2021 at Stad skipstunnel kan bygges innenfor en kostnadsramme (P85) på 4 090 mill. kroner. Styringsramma ble satt til 3 450 mill. kroner.
Som omtalt i Prop. 118 S (2022-2023) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2023, har Kystverket utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at kostnadsrammen (P85) har økt fra 4 090 mill. kr til 7 132 mill. kroner (74 pst.) og styringsrammen (P50) fra 3 450 mill. kroner til 5 652 mill. kroner (64 pst.). Det ble videre varslet at regjeringen i lys av de økte kostnadsanslagene vil be Kystverket vurdere om prosjektet kan gjennomføres til en lavere kostnad.
Som representanten Njåstad viser til har Kystverket foretatt en gjennomgang av mulige kostnadsreduksjoner i prosjektet, i tråd med omtalen i revidert budsjett. Denne gjennomgangen er del av regjeringens underlagsmateriale for arbeidet med statsbudsjettet for 2024.
Jeg vil understreke at regjeringen ikke har stoppet prosjektet Stad skipstunnel, men at vi som varslet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til videre håndtering av saken i forbindelse med budsjettfremlegget for 2024.