Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Randklev bru kollapset under ekstremværet Hans, og regjeringen har ikke tydeliggjort når gjenoppbygging kan skje eller hvordan man vil sikre midler til gjenoppbygging.
Hva foretar Regjeringen seg for å gjenoppbygge Randklev bru, og hvor lang tid anslår statsråden det vil ta før brua kan gjenåpnes og hva vil regjeringen gjøre for å sikre at det i fremtiden både er midler og fagkompetanse tilgjengelig for umiddelbar gjenoppbygging dersom viktig infrastruktur ødelegges av ekstremvær eller andre uforutsette hendelser?
Begrunnelse
Dovrebanen er en av de mest trafikkerte og lønnsomme banestrekningene i jernbanens rutenett. Randklev bru over Lågen i Ringebu kollapset 21. august som følge av ekstremværet Hans, og Dovrebanen er nå stengt på ubestemt tid. Det er også kommet frem at Bane NOR droppet en undervannssjekk av broen, selv etter anbefalinger om dette.
Godstogene må nå kjøre langs Rørosbanen, som har mindre kapasitet, og mye av godset må derfor transporteres med lastebil. Det samme gjelder for persontransport, som i stor grad nå tas gjennom buss eller fly. Rørosbanen går kun på lokomotiver med dieselmotor, mens Dovrebanen er elektrifisert.
To av selskapene som frakter gods med Dovrebanen, CargoNet og OnRail, estimerer at de til sammen må erstatte godstogene med rundt 290 lastebiler i døgnet. I tillegg melder aktører som Posten/Bring, Postnord og dagligvareaktører som Bama, Coop, Rema og ASKO om overgang fra tog til vei for å få fraktet sitt gods. Persontrafikken betjenes med buss mellom Lillehammer og Trondheim, men SJ Norge sier brokollapsen har store konsekvenser også for passasjerene som på sikt ikke ønsker å benytte buss for tog. Statsråden har ikke tydeliggjort hvor finansiering av oppbygging av broen skal komme fra, når dette er på plass og hva regjeringen gjør for å få broen på plass igjen så raskt som mulig.