Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2934 (2022-2023)
Innlevert: 21.08.2023
Sendt: 21.08.2023
Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Randklev bru kollapset under ekstremværet Hans, og regjeringen har ikke tydeliggjort når gjenoppbygging kan skje eller hvordan man vil sikre midler til gjenoppbygging.
Hva foretar Regjeringen seg for å gjenoppbygge Randklev bru, og hvor lang tid anslår statsråden det vil ta før brua kan gjenåpnes og hva vil regjeringen gjøre for å sikre at det i fremtiden både er midler og fagkompetanse tilgjengelig for umiddelbar gjenoppbygging dersom viktig infrastruktur ødelegges av ekstremvær eller andre uforutsette hendelser?

Begrunnelse

Dovrebanen er en av de mest trafikkerte og lønnsomme banestrekningene i jernbanens rutenett. Randklev bru over Lågen i Ringebu kollapset 21. august som følge av ekstremværet Hans, og Dovrebanen er nå stengt på ubestemt tid. Det er også kommet frem at Bane NOR droppet en undervannssjekk av broen, selv etter anbefalinger om dette.
Godstogene må nå kjøre langs Rørosbanen, som har mindre kapasitet, og mye av godset må derfor transporteres med lastebil. Det samme gjelder for persontransport, som i stor grad nå tas gjennom buss eller fly. Rørosbanen går kun på lokomotiver med dieselmotor, mens Dovrebanen er elektrifisert.
To av selskapene som frakter gods med Dovrebanen, CargoNet og OnRail, estimerer at de til sammen må erstatte godstogene med rundt 290 lastebiler i døgnet. I tillegg melder aktører som Posten/Bring, Postnord og dagligvareaktører som Bama, Coop, Rema og ASKO om overgang fra tog til vei for å få fraktet sitt gods. Persontrafikken betjenes med buss mellom Lillehammer og Trondheim, men SJ Norge sier brokollapsen har store konsekvenser også for passasjerene som på sikt ikke ønsker å benytte buss for tog. Statsråden har ikke tydeliggjort hvor finansiering av oppbygging av broen skal komme fra, når dette er på plass og hva regjeringen gjør for å få broen på plass igjen så raskt som mulig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er ingen tvil om at stengingen av Dovrebanen har store konsekvenser for transporten av gods og personer mellom Trondheim og Oslo, og at situasjonen for godsoperatørene er spesielt alvorlig. Jeg har derfor stor forståelse for utålmodigheten etter å på plass gode løsninger raskt. Randklev jernbanebru skal bygges opp igjen, og det skal skje så fort som mulig.
Hvor raskt brua kan være gjenoppbygget er det fremdeles for tidlig å si, men Bane NOR vil trolig kunne si noe mer konkret om varighet og mulige løsninger i løpet av noen uker. Foretaket er allerede i full gang med å vurdere ulike løsninger, og har engasjert ekstern ekspertise for å sikre at alle alternativer, midlertidige og varige, kartlegges så raskt som mulig. Bevilgningsbehovet og -løsninger på kort og lang sikt vil jeg komme tilbake til, men gjennom omprioriteringer finnes det både midler og fagkompetanse til å starte gjenoppbyggingen så raskt som mulig.
I mellomtiden arbeider Jernbanedirektoratet, Bane NOR og togselskapene sammen for å redusere konsekvensene for samfunnet, passasjerene og godsnæringen. Jeg har inntrykk av at kommunikasjonen og samarbeidet fungerer godt.
Som en naturlig konsekvens av ekstremværet, og de skadene dette har påført infrastrukturen, vil Bane NOR vurdere hvordan vedlikeholdsmidler skal prioriteres og fordeles fremover.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR skal, i begynnelsen av oktober i år, sende et oppdatert prioriteringsgrunnlag til NTP 2025-2036. Ekstremværet vil kunne føre til omprioriteringer fra det opprinnelige innspillet.