Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2956 (2022-2023)
Innlevert: 22.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Besvart: 01.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Ser statsråden behov for en oppgradering på Rørosbanen fremover i tid nå som vi ser konsekvensene av uværet, og i så fall hvilke typer oppgraderinger vil være realistiske?

Begrunnelse

I forbindelse med ekstremuværet denne sommeren så har sentrale samferdselsårer i Innlandet blitt stengt. Det samme gjelder jernbanen. Dovrebanen vil etter all sannsynlighet bli stengt i lang tid på grunn av brukollapsen i Ringebu, og Rørosbanen har blitt benyttet som alternativ til å frakte gods, Kapasiteten på Rørosbanen er imidlertid mindre enn på Dovrebanen blant annet på grunn av manglende elektrifisering, færre og kortere krysningsspor og manglende tilsvinger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ekstremværet «Hans», og senere styrtregn i Trøndelag, førte til at Rørosbanen måtte stenge i to omganger på grunn av oversvømmelser og jordras. Fredag 25. august kunne Rørosbanen åpne igjen for person- og godstransport.
Uavhengig av disse værhendelsene er det planlagt tiltak på Rørosbanen i 2024 og årene fremover, i hovedsak knyttet til spor- og underbygning. Drenering er en viktig del av dette. Inneværende år pågår det i hovedsak fornyelser av spor/skinner på banen.
Når tiltakene som er planlagt i år og neste år er gjennomført, vil banen, ifølge Bane NOR, gå fra overbygningsklasse B til C, etter planen i oktober 2024. Overbygningsklassen er en av flere bestemmende faktorer for hvilken trafikk som kan tillates på sporet, og overgangen fra B til C innebærer isolert en forsterkning slik at tillatt hastighet og aksellast øker.
Som en naturlig konsekvens av ekstremværet og de skadene dette har påført infrastrukturen, vil Bane NOR vurdere hvordan vedlikeholdsmidler skal prioriteres og fordeles fremover.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR skal, i begynnelsen av oktober i år, sende et oppdatert prioriteringsgrunnlag til NTP 2025-2036. Ekstremværet vil kunne føre til omprioriteringer fra det opprinnelige innspillet.