Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2960 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Besvart: 31.08.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvilken rolle mener statsråden at lostjenesten skal ha i å sikre god kystberedskap; ser han verdien av at losformidlerne har lokalkunnskap, og kan han nå endelig betrygge oss om at losformidlingssentralen på Kvitsøy vil bestå?

Begrunnelse

I brev av 9. september 2022 ber Nærings- og fiskeridepartementet Kystverket om å gjennomgå "lostjenestens innslagspunkt og innretning", for å vurdere "justeringer/endringer i strukturen på losoldermannskap, losstasjoner, bordingsfelt og losformidlingssentraler". Utredningen kom før sommeren og det er på tide at regjeringen nå tar stilling til innholdet.
I 2020 var det en liknende diskusjon tilknyttet trafikksentralen. Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Solberg-regjeringen var den gang krystallklare på at det ikke var aktuelt å legge ned det sterke kompetansemiljøet som er bygget opp på Kvitsøy. At Ap/Sp-regjeringen nå nok en gang kjører en slik type lokaliseringsdebatt, skaper uro blant ansatte og lokalsamfunn - ikke minst for beredskapen.
Norge har en langstrakt og værhard kyst, der værforholdene og utfordringene ofte vil være svært ulike etter hvor man befinner seg. Det er dermed behov for kontinuerlig opplæring, kunnskap og informasjon tilpasset de lokale forholdene. Å være i samme miljø værmessig som de seilende, gir også bedre situasjonsforståelse og en styrket sjøsikkerhet.
I departementets bestilling er sikkerhetspolitiske betraktninger utelatt. Samtidig er Kystverket og Forvaret i ferd med å inkludere Kystverkets losformidlings- og sjøtrafikksentraler i Forsvarets tjeneste ved en krise- og krigssituasjon. De tillitsvalgte påpeker at det neppe vil være klokt å samle alle eggene i en kurv. Sjøtrafikksentralen på Kvitsøy er utstyrt med egen generator og lokal radar, VHF og AIS slik at drift kan opprettholdes uavhengig det offentlige nettet og de andre stasjonene.
Horten og Kvitsøy losformidling sitter i dag i samme lokaler som sjøtrafikksentralene. Det sikrer god samhandling og rask og effektiv formidling av loser, særlig ved akutte og alvorlige situasjoner. Lokalkunnskapen blant dagens trafikkledere og formidlere er svært viktig for å lykkes i en aksjon, ikke minst for å unngå menneskelige, materielle og miljømessige skader.
Å opprettholde losformidling og VTS på Kvitsøy vil være klokt av hensyn til norsk kystberedskap. Det håper jeg regjeringen vil prioritere.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Jeg har forståelse for spørsmålet, og setter pris på interessen for losformidlingssentralene i Lødingen, på Kvitsøy og i Horten. Etter at vi tidligere hadde ei regjering som hadde sentralisering som et sentralt element i sin utvikling av samfunnet, forundres jeg heller ikke av det lokale engasjementet slike gjennomganger medfører. Denne regjeringen ser imidlertid verdien av lokal kunnskap og forankring, og ivrer ikke for å sentralisere statlige tjenester.
Bakgrunnen for at departementet har bedt om en gjennomgang av lostjenesten og lospliktreglene er at det er viktig for næringslivet og samfunnet vårt at vi har en kostnadseffektiv og fremtidsrettet lostjeneste. Lostjenesten er et viktig sjøsikkerhetstiltak. Samtidig er den ressurskrevende, og i hovedsak finansiert av brukerne gjennom innkreving av losavgifter. Det er derfor viktig at vi foretar denne gjennomgangen, hvor vi samtidig skal ivareta dagens høye sjøsikkerhetsnivå og andre viktige samfunnshensyn.
Kystverket har ved brev 2. mai 2023 levert en samlet gjennomgang av lostjenesten, lospliktreglene og Kystverkets sektoravgifter, på bakgrunn av departementets bestilling ved brev 9. september 2022. I Kystverkets oversendelse inngår som nevnt forslaget om å samlokalisere de tre losformidlingssentralene, som ett av mange viktige oppfølgingspunkter.
Jeg har ikke hatt noen planer om å legge ned en eller flere av losformidlingssentralene, og kommer ikke til å gå videre med forslaget om å slå dem sammen.
Departementet arbeider fortsatt med å gjennomgå de øvrige delene av Kystverkets utredning. På grunn av sakens størrelse og kompleksitet, er dette et arbeid som fortsatt vil ta noe mer tid.
Regjeringen vil ta stilling til eventuelle andre endringsforslag etter at Nærings- og fiskeridepartementet har gjennomgått Kystverkets utredning.