Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2961 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 31.08.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Mener statsråden at en så stor omlegging av losformidlingen kan forsvares når besparelsene for næringen er så liten?

Begrunnelse

Lostjenesten i Norge har et samlet budsjett på nærmere 1 milliard. Hovedkostnaden er knyttet til selve losingen og losbåttjenesten. En mindre del, nærmere bestemt 42 millioner, er kostnader knyttet til losformidlingen.
I overkant av 30 personer jobber som losformidlere, fordelt på tre avdelinger, Lødingen, Horten og Kvitsøy. Kystdirektøren foreslår å samlokalisere, med en mulig besparing på ca. 10 millionar, dvs. 1 % av det samlede budsjettet for lostjenesten i Norge.
Utregninger jeg har blitt gjort kjent viser at når vi ser at besparingen ved sammenslåingen vil det utgjøre i gjennomsnitt kr.250,- per losoppdrag (10 millioner fordelt på 40.000 losoppdrag). Det er derfor god grunn til å spørre seg om næringen regionalt og lokalt langs kysten vår, virkelig ønsker at et slikt tiltak skal gjennomføres, når besparingen blir så marginalt. Jeg er også kjent med at tillitsvalgte innen losformidlingen og trafikkovervåkingen har dessuten spilt inn andre forslag som vil gi langt større besparing, og som i langt mindre grad er problematiske ut fra et beredskapshensyn.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Nei.
Jeg har forståelse for spørsmålet, og setter pris på interessen for losformidlingssentralene i Lødingen, på Kvitsøy og i Horten. Etter at vi tidligere hadde ei regjering som hadde sentralisering som et sentralt element i sin utvikling av samfunnet, forundres jeg heller ikke over det lokale engasjementet slike gjennomganger medfører.
Bakgrunnen for at departementet har bedt om en gjennomgang av lostjenesten og lospliktreglene er at det er viktig for næringslivet og samfunnet vårt at vi har en kostnadseffektiv og fremtidsrettet lostjeneste. Lostjenesten er et viktig sjøsikkerhetstiltak. Samtidig er den ressurskrevende, og i hovedsak finansiert av brukerne gjennom innkreving av losavgifter. Det er derfor viktig at vi foretar denne gjennomgangen, hvor vi samtidig skal ivareta dagens høye sjøsikkerhetsnivå og andre viktige samfunnshensyn.
Kystverket har ved brev 2. mai 2023 levert en samlet gjennomgang av lostjenesten, lospliktreglene og Kystverkets sektoravgifter, på bakgrunn av departementets bestilling ved brev 9. september 2022. I Kystverkets oversendelse inngår som nevnt forslaget om å samlokalisere de tre losformidlingssentralene, som ett av mange viktige oppfølgingspunkter.
Jeg har ikke hatt noen planer om å legge ned en eller flere av losformidlingssentralene, og kommer ikke til å gå videre med forslaget om å slå dem sammen.
Departementet arbeider fortsatt med å gjennomgå de øvrige delene av Kystverkets utredning. På grunn av sakens størrelse og kompleksitet, er dette et arbeid som fortsatt vil ta noe mer tid.
Regjeringen vil ta stilling til eventuelle andre endringsforslag etter at Nærings- og fiskeridepartementet har gjennomgått Kystverkets utredning.