Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2966 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Når man skjønte at ekstremværet ville komme, hvilke initiativ tok statsråden for å forsikre seg om at infrastruktureierne var godt nok forberedt, at de hadde undersøkt og hadde kontroll på egen infrastruktur?

Begrunnelse

Ødeleggelsene etter Hans har fått omfattende konsekvenser for både vei- og jernbaneinfrastruktur. Spesielt ille er det for Dovrebanen som er stengt etter at flommen tok jernbanebrua over Lågen ved Ringebu 14. august.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Både Jernbanedirektoratet og Bane NOR har sendt Samferdselsdepartementet daglige situasjonsrapporter gjennom hele krisen. Jeg har også et klart inntrykk av at det har vært tett dialog og godt samarbeid mellom aktørene gjennom hele krisen.
For øvrig vil jeg peke på at hovedprinsippene i beredskapsarbeidet også har vært førende for krisehåndteringen av Hans. Ett av hovedprinsippene er ansvarsprinsippet som innebærer at den organisasjonen som har ansvar for et fagområde i normalsituasjon, også har ansvar et for nødvendige beredskapsforberedelser og for å håndtere ekstraordinære hendelser. Det betyr at det er Bane NOR som har ansvaret for å forberede egen organisasjon på å håndtere hendelser som Hans, mens Jernbanedirektoratet har ansvaret for at aktørene i sektoren arbeider koordinert. Nærhetsprinsippet innebærer at kriser skal organiseres på lavest mulig nivå og samvirkeprinsippet innebærer at våre underliggende enheter har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.