Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2971 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 24.08.2023
Besvart: 30.08.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hvor mange studenter som fikk tilbud om plass ved lærerutdanningene i 2023, møtte opp til studiestart?

Begrunnelse

Søkertallene til lærerutdanningene gikk kraftig ned i 2023. Sammenliknet med i fjor var det 21,1 % færre som hadde lærerutdanning som førstevalg, og 18,2 % færre søkere som fikk tilbud om plass. Søkertallene har vært fallende over noen år, men nedgangen i 2022 og 2023 har vært betydelig, og det er nå en rekordliten andel av studentmassen som har fått tilbud om å begynne på lærerutdanning.
Samtidig vet vi at mange skoler sliter med å få tak i kvalifiserte lærere til ledige stillinger, og det jobber mange i skolen som ikke har en lærerutdanning. Nylig ble det også kjent at regjeringen planlegger å tydeliggjøre kravet om lærerutdanning for å være tilsatt i skolen.
Erfaringsmessig vet vi at det ikke er alle som får tilbud om studieplass som takker ja, og som møter opp til studiestart. I 2022 var det ifølge Samordna opptak 11 139 som fikk tilbud om plass på lærerutdanning, 7 179 som takket ja og 6 391 som møtte.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Jeg er glad for at representanten Raja er opptatt av opptaket til lærerutdanningene. Vi vet foreløpig ikke hvor mange studenter som startet, eller vil starte på utdanningene. Opptaket pågår fortsatt og endelige studenttall foreligger ikke ennå. En søker er ikke innrullert som student før studieavgiften er betalt, selv om vedkommende har møtt til studiestart. Det er fortsatt mulig å søke på ledige studieplasser.
Universiteter og høyskoler rapporterer egne møttall til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) ved Database for statistikk om høyere utdanning (DBH) 15. oktober og dataene gjøres tilgjengelige fra DBH kort tid etter det. HK-dir ved Samordna opptak publiserer sluttstatistikk fra hovedopptaket på sine nettsider i etterkant av denne rapporteringen.
I juli ble det sendt ut færre tilbud i lærerutdanningene enn i fjor. I 2023 var det 8 003 søkere som fikk et tilbud, en nedgang på 18,2 prosent fra 2022, da det ble gitt 9 784 tilbud. Likevel er denne nedgangen mindre enn de første søkertallene kunne tilsi. Sammenliknet med tidligere år, er en større andel av årets søkere kvalifisert for opptak og har fått et tilbud, særlig i de femårige utdanningene.
Jeg mener det er en svært viktig oppgave å øke rekrutteringen til lærerutdanning og læreryrket. Det krever en samlet innsats fra flere aktører. Min forgjenger Ola Borten Moe og kollega Tonje Brenna løftet dette inn for Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) 15. mai i år. Brenna og jeg fulgte opp med et nytt møte om rekruttering i NFLP 29. august.
Regjeringen er i gang med å følge opp stortingsvedtaket om en strategi for økt rekruttering av lærere. Partene har uttrykt ønske om å bidra inn i dette arbeidet ved å definere et felles ståsted, med ambisjoner, tiltak, og de ulike aktørene sitt ansvar. I strategien vil vi se rekrutteringstiltak i sammenheng med flere pågående prosesser, for eksempel et nytt system for kompetanse- og karriereutvikling, arbeidet med å styrke laget rundt barn og unge, og stortingsmeldingene om 5. - 10. trinn og profesjonsutdanningene.
Som kjent har vi allerede flere tiltak og ordninger som har til hensikt å rekruttere og beholde flere lærere. Regjeringen har videreført ordninger for sletting av studielån for lærere. Vi har innført et alternativt opptakskrav til lærerutdanning, som gir et bredere opptaksgrunnlag, samtidig som kravene fortsatt er høye. I år har vi gitt ti millioner kroner til et nasjonalt prosjekt som skal jobbe kontinuerlig, målrettet og koordinert med relevante aktører for god rekruttering til lærerutdanning og læreryrket. Dette innebærer samarbeid med barnehage- og skoleeier, universiteter og høyskoler, studenter og partene i sektoren.
Regjeringen har satt i gang et arbeid for å redusere detaljstyringen av lærerutdanningene og gi universiteter og høyskoler skal få større frihet i arbeidet med å utvikle gode utdanninger sammen med representanter fra arbeidslivet. For å imøtekomme umiddelbare behov fastsatte vi mindre forenklinger av rammeplanene i sommer. Én av endringene er at det blir lettere å godkjenne tidligere utdanning, noe som kan ha betydning for rekrutteringen. Vi nedsetter nå et ekspertutvalg som skal gi råd om hvordan rammeplanstyringen av lærerutdanningene kan bli enda mer overordnet.
Jeg tror vi er enige om at noe av det viktigste vi kan gjøre for å rekruttere og beholde lærere, er å sørge for at barnehager og skoler er gode steder å jobbe. Gode fleksible utdanninger er også viktig for å legge til rette for at de som vil bli lærere kan nå dette målet på en god måte. Dette har kunnskapsministeren og jeg høyt på agendaen og vil følge opp tett fremover.