Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3044 (2022-2023)
Innlevert: 30.08.2023
Sendt: 30.08.2023
Besvart: 05.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil det bli oppstart med kolonnekjøring for tungbil på E134 over Haukeli kommende vinter, og hvordan vil denne eventuelt bli organisert?

Begrunnelse

På bakgrunn av ønske om å etablere kolonnekjøring for tungbil over Haukelifjell er det blitt ferdigstilt oppstillingsplass på begge sider av fjellet, og det skulle ligge til rette for oppstart til vinteren.
Fremkommeligheten for lastebilnæringen er særdeles viktig, og en etablering av tungbilkolonne ved dårlig vær, vil kunne sikre fremkommeligheten også om vinteren.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har vært tett og god dialog mellom min fagetat Statens vegvesen, Norges Lastebileier-Forbund (NLF), enkelte av transportørene og driftsentreprenøren om å etablere kolonner for tungtransporten over Haukelifjellet. I denne dialogen er det gjensidig forståelse for at tungbilkolonner ikke skal redusere regulariteten til kolonner åpne for lette kjøretøy, som også omfatter næringskjøretøy.
Det er utfordringer med å gjennomføre egne kolonner for tungtransporten på E134 over Haukelifjell. Gjennom dialogen er det enighet om at en slik tungbilkolonne på Haukeli innebærer å kjøre kolonne på det som i dag er stengt veg på grunn av uvær. For å kunne realisere dette, er det avgjørende at flere aktører tar større risiko. Statens vegvesen har utfordret driftsentreprenøren og NLF/transportørene som var til stede på sist møte, om å ta sin del av den økte risikoen.
Statens vegvesen er villig til å starte en forsøksordning med tungbilkolonne for transportører som kjører fast over fjellet, men de er da avhengig av aksept av økt risiko fra de nevnte aktørene. Den økte risikoen innebærer økt fare for at det ikke er mulig å berge ut sjåfører ved fastkjøring, hvis det skal gjennomføres kolonne på det som i dag er stengt veg. I verste fall kan dette innebære at sjåfører blir sittende i bilene over tid, uten mulighet for evakuering på grunn av uvær.
Så langt i dialogen er det klart at ikke alle aktørene er villig til å ta større risiko for sine sjåfører og ansatte. Dersom aktørene endrer sine vurderinger vil Statens vegvesen ta initiativ til videre dialog i saken.
Hvis det skal være mulig å eventuelt gjennomføre tungbilkolonner, etter avklaringer nevnt ovenfor, er det fortsatt nødvendig å gjøre en sortering av tungbilene som kan være med i en tungbilkolonne. Statens vegvesen opplyser for øvrig at om lag 25 pst. av stengetiden på E134 over Haukelifjellet skyldes berging av fastkjørte tungbiler.