Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:3046 (2022-2023)
Innlevert: 30.08.2023
Sendt: 30.08.2023
Besvart: 11.09.2023 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kommunene ikke beholder summer utover deres administrasjonskostnader knyttet til justeringsavtalene, og hvis en kommune selv i sitt saksfremlegg til kommunestyre mener at deres administrasjonsutgifter med en justeringsavtale ligger på rundt 2 %, mener statsråden det er innenfor regelverket å likevel beslutte at man beholder f.eks. 30 % for å bruke de resterende midlene til andre formål i kommunen?

Begrunnelse

Jeg viser til statsråden sitt svar på spørsmål Dokument nr. 15:2577 (2022-2023) hvor statsråden blant annet uttaler “Eg går ut frå at kommunane forhold seg til rammene i plan- og bygningslova, slik at totalkostnaden for utbyggjar ikkje blir større enn den lova legg opp til.” Samtidig vet vi at flere kommuner velger å ikke forholde seg til rammene i plan- og bygningsloven, ved at de helt åpent beholder mer MVA enn de administrative kostnadene ved inngåelse og forvaltning av justeringsavtaler, for å skaffe ekstra inntekter til kommunen.
Et åpenbart eksempel på at en kommune tar mer enn et rent administrasjonsgebyr er Oslo kommune. De sier i sitt saksfremlegg i sak om MVA og justeringsavtaler at deres administrative kostnader til ansvarlig etat ligger på rundt 2 %. Likevel vedtar bystyret at det skal tas inn 30 % (bystyrevedtak 21. juni 2023), og det uttales i den sammenheng i klartekst at prosentsatsen er satt for å skaffe kommunen inntekter til andre gode formål. Dette kan ikke forstås på annen måte enn at de bryter loves intensjon, og belastningen kan vanskelig ses som noe annet enn en uhjemlet utbyggingsskatt på privat opparbeidelse av offentlig infrastruktur. Dette står i stor kontrast til nabokommunene, som også er pressområder for boligbygging, som tar 5-6 000 i årlig gebyr de 10 årene avtalen gjelder. Summer som helt klart virker i tråd med lovens intensjon.
Ordningen med at private utbyggere påtar seg å bygge ut den offentlige infrastrukturen som en plan krever, har vært viktig for boligforsyningen i landet. Utbyggingsprosjekter som ellers hadde blitt utsatt på ubestemt tid i påvente av at kommunen selv skulle finne midler til å gjennomføre nødvendige rekkefølgekrav, blir realisert gjennom privat finansiering og opparbeidelse av offentlig infrastruktur. Dette har sikret jevn utbygging og boligforsyning i landets kommuner. Hvis Oslo kommunes nye praksis ikke blir imøtegått av myndighetene, kan man risikere at kommune-Norge lar seg friste til å følge etter. Dette vil da føre til at flere prosjekter enn det vi ser i dag, skrinlegges, da påslaget for manglende MVA-refusjon gjør byggekostnadene for høye til at man kan gå ut i markedet med nye boliger.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Etter kompensasjonslova har kommunane rett, men ikkje plikt til å be staten om tilbakeføring av 25 prosent av meirverdiavgifta. Dette gir kommunane høve til å inngå avtale om overdraging av den så kalla justeringsretten.
Eg er kjend med at fleire kommunar har laga retningslinjer med ulike fordelingsnøklar av justeringsretten. Slike justeringsavtalar omfattar normalt både tilfelle der avtalen blir inngått på grunnlag av ein utbyggingsavtale, og der han blir inngått uavhengig av utbyggingsavtale.
Er avtalen inngått uavhengig av utbyggingsavtale, er det meirverdiavgiftsregelverket som gjeld. Kommunane har da større handlingsrom. Fastsetjing av fordelingsnøkkel mellom utbyggjarane og kommunane vil ikkje berre vere eit juridisk spørsmål, men også eit politisk spørsmål der ulike lokale omsyn kan inngå i vurderinga.
Der justeringsavtala er inngått på grunnlag av ein utbyggingsavtale, må kommunane halde seg innanfor rammene av plan- og bygningslova. Eg viser her til svaret mitt av 26. juni til stortingsrepresentanten. Som det går fram av svaret må plan- og bygningslova tolkast slik at kommunane ikkje kan krevje finansieringsbidrag ut over det infrastrukturen kostar kommunane, når avtale om meirverdiavgift gjerast i samband med utbyggingsavtale. Dette følgjer mellom anna av forslag til lovendringar i plan- og bygningslova om fortetting, transformasjon, utbyggingsavtalar osv. som var på høyring i 2021. Departementet jobbar no med justeringar i forslaget. Eit revidert forslag skal etter planen sendast på ny høyring i løpet av hausten. Blant forslaga som me jobbar med er å klargjere vilkåra for kva ein utbyggingsavtale kan innehalde, og at domstolane kan prøve innhaldet i utbyggingsavtalen fullt ut.
Det er opp til kvar enkelt kommune å sjå til at dei held seg innanfor rammene som lova oppstiller. Eg har tillit til at dei er i stand til å gjere gode og rette vurderingar. Utbyggjarar som meiner at kommunen har fastsett ein ulovleg fordelingsnøkkel, kan bringe spørsmålet inn for domstolane.