Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3057 (2022-2023)
Innlevert: 31.08.2023
Sendt: 31.08.2023
Besvart: 06.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Ødeleggelsene på Dovrebanen etter uværet Hans er alvorlige og statsråden har sagt det kan ta tid å få banen opp og gå igjen.
Vil regjeringen sette i verk strakstiltak og mer langsiktige tiltak på Rørosbanen for å kunne bruke denne som alternativ for gods- og persontransport for at slike tiltak vil utvikle rørosbanen og bidra til at vi har to fungerende spor mellom Trøndelag og Østlandet?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kort tid etter at uværet Hans og kollapsen av Randklev bru satte en stopper for frakt av gods på Dovrebanen, startet arbeidet med å overføre godstrafikken til Rørosbanen. Rørosbanen er heldigvis godt egnet for godstransport, med kurvatur og stigningsforhold som tillater tunge tog.
Uavhengig av værhendelsene er det planlagt tiltak på Rørosbanen i 2024 og årene fremover, i hovedsak knyttet til spor- og underbygning. Drenering er en viktig del av dette. Inneværende år pågår det i hovedsak fornyelser av spor/skinner på banen.
Når tiltakene som er planlagt i år og neste år er gjennomført, vil banen, ifølge Bane NOR, gå fra overbygningsklasse B til C, etter planen i oktober 2024. Overbygningsklassen er en av flere bestemmende faktorer for hvilken trafikk som kan tillates på sporet, og overgangen fra B til C innebærer isolert en forsterkning slik at tillatt hastighet og aksellast øker.
Som en naturlig konsekvens av ekstremværet og de skadene dette har påført infrastrukturen, vil Bane NOR vurdere hvordan vedlikeholdsmidler skal prioriteres og fordeles fremover.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR skal, i begynnelsen av oktober i år, sende et oppdatert prioriteringsgrunnlag til NTP 2025-2036. Ekstremværet vil kunne føre til omprioriteringer fra det opprinnelige innspillet.