Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:3061 (2022-2023)
Innlevert: 31.08.2023
Sendt: 01.09.2023
Besvart: 13.09.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Vil investeringer i havvind knyttet til elektrifisering av olje- og gassvirksomhet være lønnsomme dersom de var underlagt petroleumsskatteregimet, eksempelvis for i) Snøhvit-feltet og Melkøya, ii) Skarv-feltet og iii) Troll-feltet, og hvilke regulatoriske avklaringer må eventuelt gjøres, slik at disse petroleumsinstallasjonene kan elektrifiseres med havvind, som også knyttes til strømnettet på land?

Begrunnelse

Det er behov for å bygge ut mer kraft effektivt og raskt. Hittil har rammevilkårene for havvind til elektrifisering av petroleumsinstallasjoner ikke vært avklart, noe som har hindret eksempelvis kommersielle interessenter for utbygging av havvind utenfor Hammerfest fra å komme i gang.
For å bidra til en rask og effektiv utbygging av havvind i områder hvor det er tatt hensyn til berørte fiskeriinteresser, er det nødvendig å se på hvilke rammevilkår som bidrar til mer fornybar kraft og at man unngår å belaste kraftnettet på land unødvendig. Samtidig må rammevilkårene legge til rette for at et bredt sett av aktører kan være med og konkurrere om oppdragene.
Særlig feltene Snøhvit, Skarv og Troll har et betydelig kraftbehov og en rask utbygging av havvind i disse områdene vil samtidig avlaste kraftsituasjonen på land positivt.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Inntekt fra utvinning og rørledningstransport av petroleum skattlegges etter særreglene i petroleumsskatteloven (78 pst. skattesats). Fra og med 2022 er særskatten i petroleumsvirksomhet lagt om til en kontantstrømskatt som virker nøytralt på selskapenes investeringsinsentiver.
Etter gjeldende regler kan et petroleumsselskap som investerer i et havvindanlegg som del av petroleumsvirksomheten, kreve fradrag for investeringskostnadene i sin særskattepliktige inntekt, dvs. mot skattesatsen på 78 pst. Hvis havvindanlegget er en del av eller direkte knyttet til en produksjonsinnretning, kan havvindinvesteringen fradragsføres etter særreglene for produksjonsinnretninger (plattformer mv.) i petroleumsvirksomheten. Det betyr at kostnadene kan fradras umiddelbart i særskattegrunnlaget og avskrives over 6 år i alminnelig inntekt. Hvis havvindinvesteringen inngår i petroleumsvirksomheten, men ikke anses som en produksjonsinnretning, jf. foran, avskrives investeringen etter de alminnelige reglene i skatteloven, men med fradragsrett mot 78 pst. skattesats. Dersom formålet med havvindanlegget er både å levere strøm til land og til petroleumsvirksomheten, er utgangspunktet at petroleumsselskapet må fordele investeringen mellom petroleumsskatteregimet og de alminnelige skattereglene for landvirksomhet. Generelt avhenger skattleggingen av de konkrete, faktiske forholdene, herunder eierskapet til havvindanlegget. Investeringsfradraget gis som følge av at havvindanlegget i dette tilfellet er et driftsmiddel i petroleumsvirksomheten og har sin motpost i at inntektene fra petroleumsvirksomheten beskattes med 78 pst. sats. Fradraget utgjør altså ikke noe støtteelement og vil ikke gjøre ulønnsomme investeringer før skatt lønnsomme etter skatt.
Innretninger i petroleumsvirksomheten trenger stabil og kontinuerlig energiforsyning, og kan derfor ikke drives med havvind alene. Dersom en innretning skal forsynes med havvind må den også ha en annen fullverdig energiløsning på innretningen, f.eks. gassturbiner eller tilknytning til kraftnettet på land. Doble løsninger vil være mer kostbare. Petroleums-installasjoner som tilkobles nettet på land reiser spørsmål om hvilket lovverk havvindanlegget skal behandles etter. Hvorvidt et havvindanlegg skal behandles etter havenergilova eller petroleumsloven beror på en konkret vurdering av blant annet anleggets utforming, tilkoblingsløsning, samt betydning for og integrasjon med petroleumsaktiviteten. Også forhold knyttet til bygging, eierskap og drift vil kunne være relevante momenter. Generelt vil det være slik at større havvindanlegg behandles etter havenergilova. Spørsmålet om lovvalg må imidlertid vurderes konkret for hvert enkelt prosjekt.