Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3082 (2022-2023)
Innlevert: 03.09.2023
Sendt: 04.09.2023
Besvart: 11.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvordan arbeider regjeringen for å etablere de nødvendige døgnhvileplassene for lastebilsjåfører som er lovpålagt døgnhvile?

Begrunnelse

Transportkomiteen vedtok i 2013 i forbindelse med behandling av NTP 2014- 2023 at det skal etableres 80 nye døgnhvileplasser innen 2023. I 2016 ble det utarbeidet en nasjonal plan for døgnhvileplasser, hvor Statens vegvesen foreslo mer enn 50 nye lokasjoner. På den måten skulle man sikre at NTP- vedtaket om 80 plasser innen 2023 ville bli oppfylt. Det er av stor viktighet at det er tilstrekkelig med døgnhvileplasser med tilstrekkelige fasiliteter langs de viktigste transportkorridorene, slik at sjåførene kan få en best mulig arbeidshverdag, og at det legges til rette for at kjøre- og hviletiden kan gjennomføres på en god måte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har over tid arbeidet med å legge til rette for gode døgnhvileplasser. I 2014 utarbeidet Statens vegvesen en veileder om døgnhvileplasser for tungtransporten. Veilederen ble utarbeidet i samarbeid med Norges Lastebileierforbund, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet. Veilederen er utviklet for å bidra til et mer enhetlig tilbud over hele landet med krav til standarder, felles symbolbruk og råd der døgnhvileplassene etableres med avtaler med private tilbydere.
I 2020 ble det utarbeidet en mer overordnet rasteplass-strategi. Målet er å rydde opp i de mange ulike rasteplassene som finnes og etablere færre og bedre rasteplasser langs riksvegnettet, som i større grad skal legge til rette for yrkessjåfører.
Strategien skiller mellom hovedrasteplasser og øvrige rasteplasser. For hovedrasteplasser er hovedregelen at de skal være tilgjengelig for alle typer kjøretøy, ha døgnkontinuerlig helårsdrift med toalett, utemøbler og avfallshåndtering. Tidligere i år ble en rasteplass-veileder lansert for å støtte strategien og heve flere rasteplasser til status som hovedrasteplasser. Det jobbes f.eks. med å oppgradere Andelva rasteplass på E6 i Eidsvoll. Dette og liknende arbeider er viktige løft for yrkessjåfører med lovpålagt døgnhvile.
Regjeringen har vedtatt en nasjonal ladestrategi. Der inngår arbeidet med å etablere elbilladere på rasteplasser. Det skal være tilrettelagt for alle typer elbiler, herunder tungtransport.