Geir Jørgensen (R): Den statlige verkstedbedriften Mantena, som driver vedlikehold av jernbanemateriell, taper store penger på at Dovrebanen ikke går som normalt. Problemene på Dovrebanen vil vare lenge.
Hva vil regjeringa gjøre for å kompensere Mantena økonomisk, og kan regjeringa forsikre at problemene på Dovrebanen ikke vil føre til permitteringer i Mantena?
Begrunnelse
Dovrebanen er normalt svært trafikkert, både med gods- og persontog. Nå er den stengt på ubestemt tid, etter at Randklev bru kollapset. Det er begrensa mulighet til å kjøre tog over Rørosbanen som alternativ. Foreløpig er det uklart om det er mulig å sette opp en midlertidig bru og hvor lang tid det eventuelt vil ta å få den på plass.
Samferdselsministeren har informert Stortinget om at Bane Nor «om noen uker» vil komme med mer informasjon om dette.
De ulike togoperatørene, både innen gods- og persontransport, taper store summer så lenge Dovrebanen er stengt for trafikk. Dette har fått mye medieomtale og har vært tema for møter ministeren har hatt med bransjeaktører.
Det som har fått mindre oppmerksomhet, er at også det statlige verkstedselskapet Mantena taper penger. Det skyldes, ifølge hovedtillitsvalgt Dag-Arne Johansen, at selskapet “får i realiteten betalt for hver kilometer togene kjører”. (Frifagbevegelse.no 4. september).
Mantena driver en, i norsk sammenheng, unik virksomhet. Hvis de på sikt mister personell og kompetanse, kan det bli svært krevende å senere skulle erstatte dette. Å holde på personell er kritisk. I lys av debatten i sommer, om behovet for innenlands kompetanse og kapasitet på jernbanevedlikehold i krigs- og krisetid, er dette ekstra relevant.
Siden problemene på Dovrebanen ser ut til bli langvarige, er det interessant hva regjeringa gjør for å møte dem. For når Dovrebanen går igjen, skal vi fortsatt kjøre og dermed vedlikeholde tog her i landet. Både om 5, 10, 20 og 50 år.
Rødt vil oppfordre regjeringa til å ikke innta en "vente og se"-holdning, men heller ta nødvendige skritt for å sikre Mantena gjennom de midlertidige driftsproblemene på Dovrebanen. Om det i etterkant viser seg at en særskilt støtte var større enn nødvendig, kan disse pengene enkelt hentes ut igjen. Det er en fordel med offentlige eide virksomheter.