Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3105 (2022-2023)
Innlevert: 05.09.2023
Sendt: 05.09.2023
Besvart: 12.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Den statlige verkstedbedriften Mantena, som driver vedlikehold av jernbanemateriell, taper store penger på at Dovrebanen ikke går som normalt. Problemene på Dovrebanen vil vare lenge.
Hva vil regjeringa gjøre for å kompensere Mantena økonomisk, og kan regjeringa forsikre at problemene på Dovrebanen ikke vil føre til permitteringer i Mantena?

Begrunnelse

Dovrebanen er normalt svært trafikkert, både med gods- og persontog. Nå er den stengt på ubestemt tid, etter at Randklev bru kollapset. Det er begrensa mulighet til å kjøre tog over Rørosbanen som alternativ. Foreløpig er det uklart om det er mulig å sette opp en midlertidig bru og hvor lang tid det eventuelt vil ta å få den på plass.
Samferdselsministeren har informert Stortinget om at Bane Nor «om noen uker» vil komme med mer informasjon om dette.
De ulike togoperatørene, både innen gods- og persontransport, taper store summer så lenge Dovrebanen er stengt for trafikk. Dette har fått mye medieomtale og har vært tema for møter ministeren har hatt med bransjeaktører.
Det som har fått mindre oppmerksomhet, er at også det statlige verkstedselskapet Mantena taper penger. Det skyldes, ifølge hovedtillitsvalgt Dag-Arne Johansen, at selskapet “får i realiteten betalt for hver kilometer togene kjører”. (Frifagbevegelse.no 4. september).
Mantena driver en, i norsk sammenheng, unik virksomhet. Hvis de på sikt mister personell og kompetanse, kan det bli svært krevende å senere skulle erstatte dette. Å holde på personell er kritisk. I lys av debatten i sommer, om behovet for innenlands kompetanse og kapasitet på jernbanevedlikehold i krigs- og krisetid, er dette ekstra relevant.
Siden problemene på Dovrebanen ser ut til bli langvarige, er det interessant hva regjeringa gjør for å møte dem. For når Dovrebanen går igjen, skal vi fortsatt kjøre og dermed vedlikeholde tog her i landet. Både om 5, 10, 20 og 50 år.
Rødt vil oppfordre regjeringa til å ikke innta en "vente og se"-holdning, men heller ta nødvendige skritt for å sikre Mantena gjennom de midlertidige driftsproblemene på Dovrebanen. Om det i etterkant viser seg at en særskilt støtte var større enn nødvendig, kan disse pengene enkelt hentes ut igjen. Det er en fordel med offentlige eide virksomheter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er togoperatørenes ansvar å planlegge og gjennomføre nødvendig vedlikehold av materiell, basert på en tilstandsvurdering på det tidspunkt togoperatøren og Norske tog inngikk avtale om leie av kjøretøy. Dette er nærmere regulert i trafikkavtalene som Jernbanedirektoratet inngår med togoperatørene.
Brukollapsen ved Ringebu 14. august har medført endringer i rutetilbudet på Dovrebanen, samt færre persontogavganger på Rørosbanen som følge av prioritering av godstrafikk. Jeg er kjent med at Jernbanedirektoratet har inngått tilleggsavtale med SJ Norge om å nedskalere fjerntogtilbudet mellom Oslo og Trondheim fra seks til fire daglige avganger frem til ruteterminskiftet i desember 2023. Det kjøres tog Oslo-Lillehammer, buss Lillehammer-Dombås og tog Dombås-Trondheim. På Rørosbanen er det avtalt med SJ Norge at antall daglige avganger reduseres fra seks til to, samt at en avgang forlenges til/fra Oslo.
Endringene i leveranseforpliktelser på Dovrebanen og Rørosbanen medfører totalt sett færre kjørte kilometer med tog, og teoretisk sett mindre kilometerbasert vedlikeholdsbehov på kjøretøyene. Produksjonsplanen for Dovrebanen er imidlertid mer ressurskrevende fordi det må kjøres en atskilt produksjonsplan Dombås-Trondheim med lokomotiv/vogner, og en separat produksjonsplan Oslo-Lillehammer med motorvognsett. Den nye planen forutsetter omdisponering av vedlikeholdskompetanse og lager av komponenter for å ivareta vedlikeholdet på lokomotiver/vogner på Marienborg i Trondheim.
Jeg er kjent med at SJ Norge og Mantena er godt i gang med å utarbeide reviderte vedlikeholdsplaner og planer for omdisponering av ressurser til Trondheim. Foreløpig er det ikke kvantifisert hvordan omdisponering av vedlikehold totalt sett vil innvirke på det totale arbeidsomfanget i perioden med tilleggsavtale frem til desember 2023. Når det gjelder godstogoperatørene, er dette kommersiell virksomhet uten avtale med staten og Jernbanedirektoratet har ingen påvirkning på selskapenes kjøp av vedlikeholdstjenester.