Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3113 (2022-2023)
Innlevert: 06.09.2023
Sendt: 07.09.2023
Besvart: 14.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Vil statsråden sørge for at Bane NOR stanser oppkjøp av flere boliger på Hylla i Oslo (Enebakkveien), og påse at alle oppkjøpte boliger leies ut i påvente av ny reguleringsplan?

Begrunnelse

Utvidelsen av jernbanen i Brynsbakken i Oslo er utsatt og det finnes per nå ingen gyldig reguleringsplan for området som er kalt for Hylla. Likevel har Bane Nor kjøpt flere av de verneverdige husene som ligger i Enebakkveien på Vålerenga i Oslo.
Disse står i dag tomme, og vil begynne å forfalle dersom de ikke tas i bruk. For å unngå forfall av den verneverdig bebyggelse er det nødvendig at Bane Nor nå stopper oppkjøpet av flere eiendommer og at boliger som allerede er kjøpt leies ut inntil det foreligger en ny reguleringsplan.
Flere alternativer for de nye jernbanesporene gjennom bydel Gamle Oslo er utredet, men det er stor uenighet om sporene bør ligge i dagen, om det bør bygges lokk over sporene, eller om det kan bygges en ny, fullverdig tunnel.
Ny rikstunnel gjennom Oslo er et prosjekt som vil avgjøre kapasiteten for store deler av togtrafikken i Norge. Det er derfor også hensiktsmessig å se utbyggingen av Brynsbakken i sammenheng med en utbygging av ny rikstunnel.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingen av Brynsbakken er ett av flere tiltak som er viktige for å møte etterspørselen fra passasjerer og næringslivet gjennom forbedret togtilbud i og rundt Oslo, økt kapasitet og bedre driftsstabilitet. Utredningen av tiltaket startet i 2014, og den foreliggende planen for Brynsbakken er forankret i en konseptvalgutredning og omtalt i Nasjonal transportplan. Etter at statsforvalteren i Oslo og Viken i mars 2022 opphevet planvedtaket, har Bane NOR fulgt opp med nye vurderinger og er nå i oppstartsfasen med ny planprosess. Ombygging av sporene i Brynsbakken er et nødvendig tiltak for å forbedre togtilbudene i og rundt Oslo. Tiltaket vil gi økt kapasitet på jernbanen uavhengig av bygging av ny rikstunnel mellom Oslo S og Skøyen.
En av Bane NORs samfunnsoppgaver er å bygge ut jernbaneinfrastrukturen i Norge. Dette innebærer i mange tilfeller at det er nødvendig å gjennomføre reguleringsplanprosesser i henhold til plan- og bygningsloven. Som følge av dette kan mange bli sittende med en langvarig og krevende usikkerhet knyttet til fremtidig bruk av egen eiendom. For å avbøte på dette, har Bane NOR, som stortingsrepresentanten viser til, kjøpt flere eiendommer i Enebakkveien. Eiendommene i Enebakkveien ligger inneklemt mellom flere jernbanespor fra Hovedbanen, Gardermobanen og Gjøvikbanen. Ett av hovedhensynene bak tilbud om kjøp har vært at grunneiere selv ønsker å flytte og fortsette sine liv et annet sted, fremfor å bli sittende med en usikker bo- og livssituasjon. Bane NOR opplyser at eiendommene Bane NOR har kjøpt har vært av hensyn til grunneierne og er basert på frivillighet. Eiendommene er kjøpt basert på en vurdering av markedsverdi. Av hensyn til likebehandling, har derfor eiere av eiendom i Enebakkveien, der det har vært tilstrekkelig grunnlag for å fremme tilbud om kjøp, fått tilsendt dette. Bane NOR opplyser at enkelte har takket ja, andre har takket nei og at det har vært en frivillig løsning for grunneiere som har opplevd usikkerheten som så belastende at de har ønsket å inngå en avtale om salg av sin eiendom.
Stortingsrepresentanten spør om jeg ønsker å stanse Bane NORs oppkjøp av flere boliger i Enebakkveien. Svaret er nei siden en direkte konsekvens av dette vil være at grunneiere, som ønsker å selge, ikke lenger har denne muligheten, noe som også er problematisk i forhold til ovennevnte likebehandling av andre grunneiere i området. Det er også en fordel for Bane NOR å få tilgang til eiendommer på et tidlig tidspunkt slik at Bane NOR kan gjennomføre forundersøkelser, både i forhold til grunnforhold og bygningsmasse. Det skal blant annet gjennomføres undersøkelser av bygningsmassen i 2023/2024 og det er derfor lite hensiktsmessig å leie ut eiendomsmassen, slik stortingsrepresentanten tar til orde for. Bane NOR vil etter at tilstrekkelige undersøkelser er foretatt, vurdere hvordan eiendommene best kan forvaltes videre og ifølge foretaket er utleie en mulighet som vil bli vurdert. Bane NOR opplyser at tilstanden på eiendomsmassen som er ervervet i Enebakkveien er av svært ulik standard, men eiendommene blir tilstrekkelig vedlikeholdt og har regelmessig tilsyn.