Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3120 (2022-2023)
Innlevert: 08.09.2023
Sendt: 08.09.2023
Besvart: 15.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Vil samferdselsministeren legge fram tall for hva jernbaneprosjektet gjennom Moss kostet til nå, hvor store kostnader som gjenstår og hvor store overskridelser som ventes, og på denne bakgrunn vurdere endringer i prosjektet for å oppnå bedre samfunnsnytte for både jernbanen, RV19 og befolkningen i Moss?

Begrunnelse

De statlige samferdselsprosjektene i Moss blir en stadig større belastning for lokalbefolkningen. Jernbaneprosjektet skaper nå stor utrygghet på grunn av uløste problemer med kvikkleire, og vil ikke gi vesentlig bedre togløsning for Moss. Planlagt utbygging av RV19 vil rive opp byen i en lang anleggsfase og vil ifølge nåværende planer føre til at det sendes en svært stor og tung trafikkbelastning fra Norges klart største fergestrekning tvers gjennom byen i all framtid. Det er oppsiktsvekkende hvis en så belastende trafikkløsning, som i 2023 burde være forlatt i hele Norge, fortsatt skal påtvinges Moss.
Mesteparten av jernbanetraseen er nå gravd ut. Stykket som gjenstår viser seg å være svært problematisk mht. kvikkleire. Befolkningen i Moss opplever at Staten og BaneNor ikke har lagt fram fakta om risiko og skredfare som skaper trygghet og tillit. Prosjektet er nå blitt svært dyrt. Den siste og vanskelige delen av traseen kan føre til ytterligere store budsjettoverskridelser.
Selv om mye penger allerede er brukt har folk i Moss nå krav på å få vite om forsinkelser og vanskelige grunnforhold vil gi så store overskridelser at en revurdering av løsninger, og bedre samordning av RV19 og jernbane, samlet sett kan gi både lavere totalkostnad, mindre belastning og bedre sluttløsninger for folk i Moss. Som grunnlag for å vurdere dette er det nå viktig å få avklart det videre kostnadsbildet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har orientert meg om at det per august 2023 er produsert for 7 914 mill. kroner i prosjektet Sandbukta – Moss - Såstad. De siste 800 meterne gjennom Moss, tilsvarende ca. en tiendedel av strekningen, har vist seg mer krevende pga. kvikkleire, og vil medføre økte kostnader og mer tid for prosjektet.
Jeg ønsker å være så trygg som mulig på hva prosjektet vil koste før jeg går ut med konkrete tall for ny kostnadsramme. I statsbudsjettet for 2024 vil jeg komme tilbake med foreløpige anslag for kostnadsøkningen. Bane NOR skal gjennomføre ekstern kvalitetssikring av anslagene for fremdrift og kostnader høsten 2023. Resultatet av den eksterne kvalitetssikringen vil bli fulgt opp av Jernbanedirektoratet. Basert på disse vurderingene vil jeg komme tilbake til Stortinget med forslag til ny kostnadsramme.
Bane NOR snur alle steiner for å finne løsninger som kan gi reduserte kostnader. Samtidig er arbeidene i Moss sentrum sikkerhetskritiske med potensielt svært store konsekvenser, noe som har lagt sterke føringer for valg av løsninger, gjennomføringsmetodikk og kontrollregime ved gjennomføring. Det koster. Arbeidene må gjennomføres svært varsomt, og stabiliteten i området må konstant overvåkes under byggingen. Jernbaneprosjektet er dermed også blitt et svært viktig sikringsprosjekt for Moss by ved at store områder i Moss får en betydelig bedre stabilitet i grunnforholdene enn byen tidligere har hatt. Utgiftene til dette dekkes innenfor prosjektets kostnadsramme. Dette har konsekvenser for fremdriftsplan og kostnadsestimat, samtidig som det vil være vesentlig usikkerhet knyttet til kostnader og fremdrift i prosjektet, så lenge det pågår arbeid med tiltak for å stabilisere området. Det er forventet at prosjektet kan tas i bruk i 2030.