Rasmus Hansson (MDG): Vil samferdselsministeren legge fram tall for hva jernbaneprosjektet gjennom Moss kostet til nå, hvor store kostnader som gjenstår og hvor store overskridelser som ventes, og på denne bakgrunn vurdere endringer i prosjektet for å oppnå bedre samfunnsnytte for både jernbanen, RV19 og befolkningen i Moss?
Begrunnelse
De statlige samferdselsprosjektene i Moss blir en stadig større belastning for lokalbefolkningen. Jernbaneprosjektet skaper nå stor utrygghet på grunn av uløste problemer med kvikkleire, og vil ikke gi vesentlig bedre togløsning for Moss. Planlagt utbygging av RV19 vil rive opp byen i en lang anleggsfase og vil ifølge nåværende planer føre til at det sendes en svært stor og tung trafikkbelastning fra Norges klart største fergestrekning tvers gjennom byen i all framtid. Det er oppsiktsvekkende hvis en så belastende trafikkløsning, som i 2023 burde være forlatt i hele Norge, fortsatt skal påtvinges Moss.
Mesteparten av jernbanetraseen er nå gravd ut. Stykket som gjenstår viser seg å være svært problematisk mht. kvikkleire. Befolkningen i Moss opplever at Staten og BaneNor ikke har lagt fram fakta om risiko og skredfare som skaper trygghet og tillit. Prosjektet er nå blitt svært dyrt. Den siste og vanskelige delen av traseen kan føre til ytterligere store budsjettoverskridelser.
Selv om mye penger allerede er brukt har folk i Moss nå krav på å få vite om forsinkelser og vanskelige grunnforhold vil gi så store overskridelser at en revurdering av løsninger, og bedre samordning av RV19 og jernbane, samlet sett kan gi både lavere totalkostnad, mindre belastning og bedre sluttløsninger for folk i Moss. Som grunnlag for å vurdere dette er det nå viktig å få avklart det videre kostnadsbildet.