Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3142 (2022-2023)
Innlevert: 13.09.2023
Sendt: 13.09.2023
Besvart: 20.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kva har samferdselsministeren tenkt å gjere med avsløringane ikring manglande kontrollar av jernbanebruer til Bane Nor, og kva tiltak har ministeren sett i verk?

Begrunnelse

TU har nylig publisert en sak om at Bane Nor ikke fulgte sitt eget regelverk for kontroll av jernbanebrua på Ringebu som kollapset. Brua skulle vært kontrollert under vann hvert 6. år, det er ikke gjort.
Bane Nor har tidligere hevdet at det ikke er krav til undervannsinspeksjon av jernbanebruer.
https://www.tu.no/artikler/bane-nor-innrommer-fulgte-ikke-eget-regelverk-for-kontroll-av-ulykkesbrua/536475?key=Gjx267GS
Det er dermed tydelig at Bane Nor ikke kjenner sitt eget regelverk, noe som kan bety at det finnes svært mange andre bruer her i landet som ikke er kontrollert etter gjeldende regelverk.
Dette sett i lyset av dei alvorlege avvika på rutiner ikring Tretten Bru før kollapsen av denne brua som kunne ha kosta liv, er det no svært alvorlig at det ser ut til å kunne vere same ukulturen og manglande kontroll av bruene til Bane Nor.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens jernbanetilsyn har ansvar for å føre tilsyn med aktørene i jernbanesektoren og undersøker nå hvordan Bane NOR har fulgt opp og vedlikeholdt Randklev bru på Dovrebanen.
Bane NOR opplyser om at foretakets interne regelverk krever at hele brukonstruksjonen, inklusive fundamentene skal kontrolleres i hovedkontroll hvert 6. år. Bane NOR opplyser videre om at foretaket, på grunn av ulik tolkning av regelverk og praksis ikke har gjennomført undervannsinspeksjon ved hovedkontroll på Randklev bru. Bane NOR går nå gjennom både regelverk og praksis for å sikre at de samsvarer og ikke gir rom for tolkning.
Bane NOR opplyser også at foretaket, i tillegg til hovedkontroll hvert sjette år, gjennomfører årlige inspeksjoner i tillegg til inspeksjoner i etterkant av flom. Videre så kjøres det målevogn over alle jernbanestrekninger minimum to ganger i året. Den vil også kunne avdekke eventuell skade eller feil på brukonstruksjonen. Målevognskjøringen på Randklev bru har ikke avdekket bevegelser i sporet som har gitt grunn til bekymring. Av hensyn til sikkerheten valgte Bane NOR å stenge Dovrebanen i forbindelse med flommen, og hendelsen på Randklev bru innebar derfor aldri fare for liv og helse.
Når det gjelder følgene av ekstremværet «Hans», opplyser foretaket at de gjennomfører spesialinspeksjoner av alle bruer som er rammet i henhold til teknisk regelverk, noe som blant annet innebærer inspeksjon under vann. Bane NOR opplyser også om at foretaket har satt i gang et arbeid for å kartlegge status for undervannsinspeksjoner i forbindelse med hovedkontroll for andre jernbanebruer med fundamenter i vann. Dette er i tråd med min forventning om at Bane NOR tar en gjennomgang av egne rutiner for å trygge eksisterende og fremtidige norske jernbanebruer. Dette vil departementet også følge opp i møte med Bane NOR.