Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:3147 (2022-2023)
Innlevert: 14.09.2023
Sendt: 14.09.2023
Besvart: 21.09.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Viser til DNs avsløringer om utslipp fra oppdrettsnæringen lørdag 9. september.
Hva er statsrådens vurdering av saken, og har problemene vært kjent for regjeringen?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Regjeringen er svært opptatt av at vi skal ha en bærekraftig akvakulturnæring i Norge. Dagens Næringslivs reportasjer om påstått ulovlig forurensning fra settefiskanlegg formidler et sterkt inntrykk, og jeg tar denne saken svært alvorlig. Forurensningsloven er klar: Utgangspunktet er at forurensning er forurenser sitt ansvar og at det er forurenser som betaler. Virksomheter med tillatelse etter forurensningsloven har ansvar for å ha kunnskap om egne utslipp og hvilke konsekvenser det kan få for miljøet. Dette ansvaret vil jeg diskutere med bransjen, og fiskeri- og havministeren og jeg har derfor invitert representanter fra havbruksnæringen til et møte om kort tid for å diskutere de alvorlige utfordringene som har blitt presentert i disse sakene.
Akvakulturbransjen har endret seg mye over tid. Settefiskanlegg har utviklet seg både med tanke på størrelse og ny renseteknologi som er tatt i bruk. Oppdrettsvirksomhet har miljøpåvirkning, og virksomhetene må derfor ha tillatelse etter forurensningsloven. Det er statsforvalteren som er forurensningsmyndighet. Tillatelsene etter forurensningsloven er gitt ut fra en vurdering om at virksomheten ikke skal føre til uakseptabel forurensning av resipient eller fjordsystem. Vilkårene som er satt i tillatelsene er blant annet basert på opplysninger om ønsket produksjon, beregnet utslippsmengde og vurderinger av resipientens kapasitet til å ta imot og omsette mengden utslipp. I nyere tillatelser er det satt strengere krav til rensning via utslippsgrenser og også stilt krav til utslippskontroll, rapportering av utslippstall og miljøovervåkning.
Statsforvalterne har et viktig ansvar som tilsynsmyndighet. Bransjens plikt til å overholde lover og regler på forurensningsområdet gjelder likevel uavhengig av hvor ofte myndighetene kommer på tilsyn. Virksomhetene har ansvaret for å overholde krav og ha systemer for å sikre etterlevelse. Fremover vil vi se nærmere på om det kan tas grep som sikrer større grad av etterlevelse av regelverk og tillatelser. Jeg vil samtidig legge til at sakene i Dagens Næringsliv har stort fokus på antall avvik som er funnet på tilsyn. Jeg vil understreke at avvik er uheldig, men at det heller ikke er unormalt at miljømyndighetene finner avvik på tilsyn. Antallet avvik i seg selv sier ikke noe om alvorligheten. Avvik avdekket på tilsyn skal rettes før statsforvalteren avslutter tilsynssaken. Statsforvalteren har ulike virkemidler som kan anvendes ved brudd på regelverk og tillatelser, avhengig av alvorlighetsgraden. Regjeringen er opptatt av at tilsynsrollen prioriteres i statsforvalternes arbeid og vil understreke dette i dialogen regjeringen har med statsforvalterne gjennom det årlige tildelingsbrevet. Miljødirektoratet vil i tillegg planlegge og legge til rette for en landsomfattende tilsynsaksjon rettet mot settefiskanlegg.
Miljødirektoratet vurderer også fortløpende nye krav til akvakulturaktivitet som følge av oppdatert kunnskap og ny teknologi. Basert på dette må vi også vurdere om det kan være andre nødvendige grep vi kan ta for å redusere miljøbelastningen og sikre at det ikke forekommer ulovlig forurensning fra akvakulturnæringen i Norge.