Terje Halleland (FrP): Når kan Karmsund Havn informere sine kunder om at gebyrregime blir endret til kostnader som reflekterer Mattilsynet sine kostnader og innføre mattilsynet sine forslag til endringer av gebyrforskriften?
Begrunnelse
Grensekontrollstasjonen ved Karmsund havn ble tidligere i år godkjent og åpnet til glede for mange involverte aktører. Samtidig har Karmsund Havn arbeidet sammen med Mattilsynet for å få redusert gebyrsatser for grensekontroll av fiskefor i storsekk, som er et stort hinder for at alle aktørene som importerer fiskefor til Norge skal gjøre grensekontroll i Norge i stedet for i Danmark som de gjør i dag.
Gebyret var fastsatt til 102 kr per tonn for fiskefor, men 24 kr per tonn for f.eks. fiskemel. Prinsippet er at gebyret skal dekke faktiske kostnader, og de to varene har samme kontrollregime.
Før Brexit har det aldri vært aktuelt med import av fiskefor, og det har heller ikke vært noen grensekontrollstasjoner som har vært godkjent for kontroll i storsekk før grensekontrollstasjon på Husøy ble åpnet, derfor har heller ikke satsen vært et tema tidligere.
8. mai sendte Mattilsynet forslag til endring av gebyrforskriften til departementet. I juni ble forslaget sendt på høring, med 6 ukers høringsfrist. Det kom ingen høringsinnspill som førte til endringer, og 19 juli fikk departementet oversendt endelig forslag til fastsettelse. I august fikk Karmsund Havn beskjed fra Mattilsynet, som hadde sjekket med departementet, at det nå kun var dager igjen før fastsettelse og publisering. Etter gjentatte purringer, kommer det i midten av september følgende tilbakemelding fra Mattilsynet:
«Vi har vært i kontakt med embetsverket hvor vi har forespurt om framdriften og samtidig minnet dem om at en avklaring er svært etterlengtet av bransjen. Vi vet ikke hvorfor dette drar ut i tid, og ettersom dette er en beslutning som formelt fattes av statsråden ønsker ikke embetsverket å si noe om når fastsettelsen vil skje.»
Det er svært uheldig og skadelig at dette drar ut i tid og at brukere nå får urimelig høye kostnader for bruk av grensekontrollstasjonen. Jeg vet at statsråden er enig med meg at grensekontrollstasjon er viktig for bransje, havn og region, og jeg håper på snarlig grep som gjør at høye kostnader ikke blir ødeleggende for videre bruk av grensekontrollstasjonen.