Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3187 (2022-2023)
Innlevert: 19.09.2023
Sendt: 19.09.2023
Besvart: 22.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I svar på spørsmål 2828 skriver samferdselsministeren at tilskuddsmidlene til mindre byområder ikke skal gå til drift fordi det er et tidsavgrenset tilskudd. Men belønningsmidlene er jo også tidsavgrenset, og der kan midlene også brukes på drift.
Hva tenker ministeren om dette og ser ministeren for seg at det kan være mulig å bruke midlene til drift som ikke er av varig karakter f.eks. pilotering, utprøving av prosjekter?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har i dag fireårige belønningsavtaler med Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø. I statsbudsjettet for 2023 ble det satt av nær 500 mill. kr til å følge opp disse avtalene. Det varierer mellom byområdene hvor mye av midlene som går til drift av kollektivtransport. Andelen ligger på mellom 60 og 100 prosent.
Belønningsmidler er også en sentral del av de langsiktige byvekstavtalene som er inngått for Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. Det er satt av nær 1,3 mrd. kr i belønningsmidler til disse byområdene i 2023.
Selv om belønningsavtalene i utgangspunktet er fireårige, er de en del av en langsiktig satsing. De fem byområdene som har belønningsavtaler, er aktuelle for byvekstavtaler som har en avtaleperiode på om lag ti år. Det er forhandlet fram et forslag til byvekstavtale for Tromsø, som har vært til lokalpolitisk behandling. Forslaget skal behandles i regjeringen før avtalen blir inngått. Jeg har også varslet at det vil komme invitasjon til forhandlinger om byvekstavtaler for Kristiansandsregionen og Nedre Glomma.
Det har vært viktig for regjeringen å bidra til en satsing på kollektivtransport, sykling og gange også i mindre byområder som ikke er aktuelle for byvekstavtaler. Gjennom en egen tilskuddsordning som er øremerket fem mindre byer, har Ålesund og Bodø fått tildelt 15 mill. kr hver i 2022 og 2023 som engangsutbetalinger. I Meld. St. 20 (2021-2022) Nasjonal transportplan 2022-2023 er denne tilskuddsordningen avgrenset til fire år. Jeg mener at ordningens økonomiske ramme og tidsavgrensning ikke gjør den direkte sammenliknbar med belønningsavtalene eller byvekstavtalene, og at dette understøtter at midlene bør gå til mindre investeringer framfor drift av kollektivtransport.
Slik ordningen er utformet, er det ikke åpnet for å bruke disse midlene til pilotering eller utprøving av prosjekter knyttet til kollektivtransport. Min vurdering er at det vil være en risiko for at slik bruk av midler bare vil gi kortsiktige effekter, med mindre fylkeskommunene prioriterer å innføre eller videreføre eventuelle endringer i kollektivtilbudet etter at tilskuddsperioden er over.
En videreføring av tilskuddsordningen til de fem mindre byområdene blir vurdert i arbeidet med Nasjonal transportplan 2025-2036.