Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:3196 (2022-2023)
Innlevert: 20.09.2023
Sendt: 20.09.2023
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 27.09.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): I lys av Kinas stadig økende militære press mot Taiwan og Forsvarskommisjonens omtale av Kina som en langsiktig trussel mot demokratiene i Norge og Europa.
Hvilke sikkerhetspolitiske vurderinger har regjeringen gjort før Equinor tegnet kontraktene, og hva mener Utenriksministeren om at Kina nå kontrollerer 5 av 13 borerigger på norsk sokkel og får tilgang til kritisk nasjonal infrastruktur og sensitive data om norsk energiproduksjon?

Begrunnelse

20. september skriver DN at Equinor har nylig inngått flere store kontrakter med et statseid kinesisk selskap om flyterigger til norsk sokkel. Etter disse tildelingene har vi fem kinesisk statseide rigger som borer på norsk sokkel av totalt 13 flyterigger. I juni la Forsvarskommisjonen fram sin rapport som blant annet beskriver Kina som en av de største langsiktige truslene for Norge og Europa. Likevel tillates det nå at kinesiskeide borerigger får rundt 40 prosent av den flytende borekapasiteten på norsk sokkel med all tilgang til kritisk norsk infrastruktur.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Sikkerhet er en høyt prioritert sak for norske myndigheter og de ansvarlige aktørene innen petroleumsvirksomheten. Både departementet og næringen selv har god oversikt over verdier i petroleumssektoren som har betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser.
Regjeringen har stor oppmerksomhet om sikkerhet og beredskap, også i tilknytning til petroleumssektoren. Dette er blitt intensivert som følge at den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i. Det er den siste tiden tatt flere grep både av myndigheter og næring for å styrke dette arbeidet ytterligere. Regjeringen vil ha årvåkenhet og forebygging høyt på agendaen også i tiden fremover.
Arbeid knyttet til forebyggende sikkerhet er en kontinuerlig prosess. Vi jobber derfor fortløpende med verdikartleggingen innenfor petroleumssektoren, for å sikre de rette verdiene. Ansvaret for Petroleumstilsynet er også nylig overført til meg fra arbeids- og inkluderingsministeren for å bidra til en helhetlig og samordnet oppfølging og oversikt over næringens arbeid med sikring.
Norge er en åpen økonomi med få begrensinger for utenlandske investeringer og næringslivssamarbeid. Sånn skal det også være. Men vi må ta innover oss de endrede sikkerhetspolitiske realitetene. Innenfor all økonomisk aktivitet i Norge er det identifisert risiko for sikkerhetstruende aktivitet fra enkelte fremmede stater. Regjeringen arbeider aktivt med denne problematikken. Det vises i den sammenheng til Meld. St. 9 (2022–2023) om Nasjonal kontroll og digital motstandskraft for å ivareta nasjonal sikkerhet der det fremgår at Regjeringen har oppnevnt et offentlig utvalg som skal utrede behovet for regelverk eller en ordning for å screene økonomisk aktivitet mot virksomheter som ikke er underlagt sikkerhetsloven. Utvalget skal utrede om det er behov for ytterligere tiltak for å sikre oss mot uønsket økonomisk aktivitet. Dette skal i så fall veies opp mot næringslivets behov for internasjonalt samarbeid, kapitaltilgang og forutsigbarhet. Utvalget skal levere en NOU til Nærings- og fiskeridepartementet 1. desember 2023. Spørsmålene som er stilt om den aktuelle saken illustrerer viktigheten av dette arbeidet.
Det vises for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 3199, 3200 og 3202, og næringsministerens svar på spørsmål nr. 3197 om samme tema.