Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til næringsministeren

Dokument nr. 15:3197 (2022-2023)
Innlevert: 20.09.2023
Sendt: 20.09.2023
Besvart: 28.09.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Equinor har inngått store kontrakter med det statseide kinesiske selskapet Cosl for leie av flyterigger.
Har departementet hatt dialog med Equinor om strategiske og sikkerhetspolitiske vurderinger rundt denne konkrete saken, og mener statsråden det er ønskelig at Equinor inngår store kontrakter med statseide kinesiske selskap når det finnes norske og europeiske selskap som er teknologisk og kvalitetsmessig på høyde med konkurrenter som eies av kinesiske myndigheter?

Begrunnelse

De siste ukene har Equinor inngått store kontrakter med det kinesisk statseide selskapet Cosl for leie av flyterigger, to av dem alene og én sammen med oljeselskapet Vår Energi. I DN 20/9 sier Equinors pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen at Equinor “på generelt grunnlag har (...) løpende dialog med norske myndigheter om sikkerhet og sikring på norsk sokkel”. Ifølge artikkelen vil disse avtalene innebære at kinesiskeide borerigger nå får rundt 40 prosent av den flytende borekapasiteten på norsk sokkel med tilgang til kritisk norsk infrastruktur. Det fremgår ikke av artikkelen om departementet har hatt dialog med Equinor om denne konkrete saken.
PSTs risikovurdering for 2023 slår fast at Norge står overfor en vedvarende etterretningstrussel fra Kina, og at kinesisk etterretning vil “bruke et bredt spekter av virkemidler for å tilegne seg avansert teknologi, kunnskap og sensitiv informasjon fra norske virksomheter og institusjoner”.
Regjeringens eierskapsmelding slår fast at Kina som en økonomisk stormakt har endret den geopolitiske balansen. Meldingen slår videre fast at målet med Statens eierskap i Equinor er høyest mulig avkastning innenfor bærekraftige rammer. Spørsmålsstilleren har vanskelig for å se at det er bærekraftig å la et statlig eid selskap overlate 40 prosent av den flytende borekapasiteten på norsk sokkel til kinesiskeide aktører, når det finnes norske og europeiske selskaper som teknologisk og kvalitetsmessig er fullt på høyde med sine kinesiske konkurrenter.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: I eierskapsmeldingen, Meld. St. 6 (2022 - 2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap – Statens direkte eierskap i selskaper, redegjør regjeringen for statens forventninger til selskapene og hvordan staten som eier følger opp selskapene, inkludert rollefordelingen mellom eier, styret og daglig leder og prinsippet om at statens eierrolle skal skilles fra statens øvrige roller.
Selskapslovgivningens ansvars- og rollefordeling innebærer at staten som eier ikke involverer seg i et selskaps daglige virksomhet, som ved tildeling av kontrakter til underleverandører. Innenfor disse rammene er Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), som andre eiere kan være, generelt opptatt av å forstå hvilke vurderinger et selskap gjør i saker av betydning for drift og strategi. Som eier er departementet opptatt av at selskapene vurderer både strategisk og operasjonell risiko grundig, og har dialog med Utenriksdepartementet og sikkerhetstjenestene når det er relevant.
Det fremgår også av eierskapsmeldingen at staten forventer at selskapene gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med anerkjente metoder, og har effektiv strategisk og operasjonell risikostyring og god internkontroll som er integrert i selskapets strategi- og beslutningsprosesser. Dette følges opp i den løpende eierdialogen. I dialogen med Equinor, har NFD bl.a. drøftet temaer som aktsomhetsvurderinger, underleverandører, risikostyring, internkontroll, sikkerhets- og sikringsspørsmål og tilhørende dialog med relevante aktører, samt landrisiko, inkludert ved flere anledninger forhold relatert til Kina og geopolitikk.
NFD har fått en orientering fra Equinor om saken i etterkant. Selskapet opplyser blant annet om at kontraktene med COSL Drilling Europe er inngått etter strenge sikkerhetsvurderinger og at boreriggene vil bli operert i samsvar med sikkerhetsloven og alle andre relevante krav på norsk kontinentalsokkel. Equinor viser også til at de er underlagt sikkerhetsloven, og at det følges opp i dialog med OED, og tilsynsmyndighetene PTIL og NSM. Equinor viser videre til at riggene ikke er koblet opp mot Equinors infrastruktur, at det vil være folk fra riggoperatøren i deres boresenter for å styre boreriggenes operasjoner og at dette er norske medarbeidere som ikke er underlagt kinesisk lovgivning. Equinor viser til at de «har gjennomført aktsomhetsvurderinger (IDD – Integrity Due Dilligence) i forbindelse med rigganskaffelsen og vurdert våre tilbydere nøye». Selskapet uttrykker at de i sine kontrakter «har mekanismer som regulerer tiltak dersom de kommer i en situasjon med uforutsette forhold som påvirker våre aktiviteter» og at «Riggene skal brukes til ulike letebrønner og brønner for økt utvinning på norsk sokkel og vil ikke ha en avgjørende rolle for vår produksjon. Det er kun den ene riggen som skal drive produksjonsboring, denne vil stå for omtrent 5 pst av vår daglige borekapasitet. Vår riggdisponering og våre kontrakter er satt opp slik at vi har fleksibilitet for å håndtere uforutsette forhold som kan påvirke våre aktiviteter.»
Ellers viser jeg til svar på andre spørsmål i saken fra olje- og energiministeren. Jeg vil for øvrig i denne saken og generelt understreke at selskapene bør være så åpne som mulige.