Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:3212 (2022-2023)
Innlevert: 21.09.2023
Sendt: 22.09.2023
Besvart: 27.09.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I august var flaskehalsinntektene ifølge Europower 1,3 mrd. kroner. Det er som følge av store prisforskjeller i Sør-Norge der NO2 har hatt mye høyere strømpris.
Statsråden har tidligere avslått tiltak, men vil statsråden sikre at disse enorme inntektene fra husholdninger og næringsliv i Rogaland, Agder og Vestfold og Telemark i NO2 betales tilbake til denne regionen, eller mener han det er riktig at disse midlene brukes til å senke nettleien i hele landet?

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen fikk høsten 2022 på plass en midlertidig forskrift for å sikre at høye flaskehalsinntekter i transmisjonsnettet tilbakeføres til nettkundene raskere enn om det gjøres gjennom reduksjoner i tariffene i transmisjonsnettet.
Den midlertidige ordningen har som formål å redusere sannsynligheten for at nettkunder i prisområder med ekstraordinært høye kraftpriser får økt nettleie som følge av at nettselskapene får økte kostnader til nettap. Ordningen er således ikke knyttet til prisforskjellene mellom prisområder, men prisnivået i de enkelte prisområdet. Dette gjør ordningen treffsikker ved at det er nettkundene som har de høyeste kostnadene knyttet til sitt kraftforbruk som får redusert sannsynlighet for økt nettleie.
Den midlertidige ordningen har vært viktig for å begrense nivået på nettleien i en tid med høye strømregninger for folk og bedrifter i Sør-Norge. Dersom de særlig høye prisnivåene vi har sett i 2022 og til dels 2023 ser ut til å vedvare i 2024, vil dette tale for å videreføre ordningen. Forventet nivå på Statnetts flaskehalsinntekter vil også være avgjørende for å sikre at en eventuell videreføring av ordningen har tilstrekkelig finansiering.
Kraftprisene har så langt i år vært betydelig lavere enn i fjor, og mye nedbør og tilsig gjennom de siste månedene har gjort at ressurssituasjonen i de sørlige prisområdene nå er god. Det er derimot fortsatt prisforskjeller mellom prisområdene. Værforholdene, kombinert med høy magasinfylling, har gjort det nødvendig med høy og til dels tvungen produksjon av vannkraft i NO1 og NO5 for å redusere risikoen for overløp. Dette har bidratt til lavere priser i disse områdene. Reguleringsevnen i NO2 er langt høyere enn i de tilgrensende områdene, og mer av nedbøren kan spares til perioder hvor behovet er større. Nettforholdene og begrensninger i overføringsnettet har også bidratt til prisforskjellene mellom prisområder.
På kort sikt vil strømstøtteordningen være viktig for å dempe virkningen av strømprisene på husholdningenes strømregninger. Regjeringen har videre nedsatt et ekspertutvalg som skal vurdere prisfastsettelsen på strøm. Utvalget skal vurdere hvilke tiltak som kan sikre strømbrukere mer forutsigbare priser på strøm på kort og lang sikt, og skal levere sin rapport innen 15. oktober i år.
Den midlertidige forskriften om bruk av flaskehalsinntekter gjelder ut 2023. Jeg vil vurdere behovet for videreføring i lys av prisutviklingen fremover.