Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3221 (2022-2023)
Innlevert: 22.09.2023
Sendt: 22.09.2023
Besvart: 29.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): I regjeringens plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy vises det til EUs regelverksarbeid og at man vil få mer klarhet i tidsfrister for TEN-T-veinettet og krav for nasjonal plan når dette arbeidet er ferdigstilt.
Hvordan vurderer statsråden dette nå som direktivet om infrastruktur for alternative drivstoff er vedtatt, er regjeringens plan i tråd med fristene og andre krav i direktivet?

Begrunnelse

AFI-direktivet om infrastruktur for alternative drivstoff ble vedtatt i EU 25. juli i år, og vil tre i kraft i EU 12. oktober. Regjeringens plan for tunge kjøretøy langs riksvei ble lagt fram i juni. I planen refereres det til EUs pågående arbeid, som nå er avsluttet. Det er derfor relevant med en oppdatert vurdering av det vedtatte direktivet og hvilke implikasjoner det ev. har for regjeringens ladestrategi og planen for ladestasjoner for tunge kjøretøy.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Europaparlamentets og rådets forordning (EU) 2023/1804 av 13. september 2023 om utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff, og oppheving av direktiv 2014/94/EU ble publisert i Official Journal 22.september, trer i kraft 12. oktober 2023 og gjelder fra 14. april 2024.
Forordningen inneholder en rekke detaljerte krav bl.a. om avstand mellom ladepunkter langs TEN-T-veiene, både for lette og tunge kjøretøy, krav til effektuttak, krav til prisinformasjon, betalingsløsning, krav til infrastruktur både til landstrøm til skip og strøm til fly på bakken, samt tidsfrister overholdelse av krav. Nåværende lovgivning gir neppe tilstrekkelig hjemmel til å gjennomføre forordningen i norsk rett, og det må sannsynligvis foretas lovendringer.
Når det gjelder tunge kjøretøy spesielt har forordningens Artikkel 5 flere krav til effektuttak på ladestasjoner og tidsfrister for når infrastrukturen skal være etablert, både langs TEN-T veiene på døgnhvileplasser og i enkelte byområder. Hele forordningens betydning for Norge vil bli vurdert i EØS-prosessen og når vi nå starter arbeidet med gjennomføring av forordningen.
Regjeringen prioriterer dette arbeidet høyt og vil legge vekt på at den nødvendige infrastrukturen etableres. Statens vegvesen og Nye veier la 26. juni i år fram «Plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksvei». Denne har for en stor del lagt forslag til EU-forordning til grunn. Det er derfor stor grad av sammenfall mellom de to, men ladeplanen har også en tilleggsdimensjon ettersom den tar utgangspunkt i deler av det øvrige riksvegnettet og ikke bare TEN-T nettverket.
Den norske gjennomføringen er også avhengig av EØS-prosessen med våre EFTA-partnere og innlemmelse i EØS-avtalen før forordningen formelt trer i kraft i Norge, med de tidsfrister som følger av det.