Sofie Marhaug (R): Hvorfor stiller ikke olje- og energiministeren krav til konkrete planer og avsetninger i differansekontraktene til opprydning underveis i produksjonen og ved nedlegging av havvindinstallasjoner, og kan statsråden redegjøre for hvorfor det ikke er stilt strengere krav knyttet til problemene med opprydning underveis og ved endt levetid?
Begrunnelse
En helt reell bekymring knyttet til havvindindustrien som olje- og energiministeren nå skal rulle ut, er hvem som får ansvar for å rydde opp avfall fra installasjonene både underveis mens produksjonen pågår og ved endt levetid – og hvordan.
I Havenergilova er denne problematikken delvis beskrevet i paragraf 6-1.(Nedlegging):
«Den som har konsesjon for energianlegg skal i god tid før utløpet av konsesjonen leggje fram ein avslutningsplan for departementet. Departementet kan fråfalle krav om avslutningsplan dersom det blir søkt om forlenga konsesjon.»
Differansekontrakten for havvind viser tilbake til denne formuleringen: «Staten har rett til å få overført avsetninger til nedleggelse, fjerning og sanering av Nettanlegget som Støttemottaker har eller skulle ha foretatt i henhold til Konsesjon, konsesjon etter Energiloven eller annet Regelverk på overføringstidspunktet.»
Havet brukes av mange. Faren ved ikke å stille mer konkrete krav til opprydning både under konsesjonsperioden og ved nedlegging, er at ansvaret for opprydning skyves over på andre – og ikke minst at havet forurenses ytterligere.