Svar
Tonje Brenna: De aller fleste barn og unge trives og har det bra på skolen i dag. Det betyr mye for den enkelte å være en del av fellesskapet der alle elever kan være sammen og lære sammen. Jeg deler likevel representantens bekymring for forekomsten av hat og hets mot skeive i skolen. Sånn skal vi ikke ha det. For det skal være trygt og godt for alle barn å gå på skolen i Norge.
Holdningsundersøkelser viser at den norske befolkningen har mer positive holdninger til skeive i dag sammenlignet med for 15 år siden. Likevel er det fortsatt negative holdninger i befolkningen til personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet. Skeive opplever fortsatt hatkriminalitet, diskriminering, trakassering og vold på grunn av sin identitet.
Uttrykk som homo er blant de mest brukte skjellsord i skolen.
Skeive barn og unge skal føle seg trygge og inkludert i skolehverdagen. Retten til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring gjelder for alle barn og elever i skolen. Regjeringen har full innsats i arbeidet for å forebygge og følge opp krenkelser som hat og diskriminering. Det er en forutsetning for å motvirke hat og hets mot skeive.
Vi må stå sammen og gi tydelig beskjed om at vi ikke tolerer sjikanering av elever og skeive ansatte i barnehage og skole. Skolen skal også være trygt sted for alle elever, men også for skeive ansatte.
Barn og unge som bryter med normene for kjønn og seksualitet skal møtes av trygge og kompetente lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Det skal være trygt å snakke om mangfold og å jobbe for inkludering. Det skal være trygt for skeive familier å levere barn i barnehagen eller på skolen og det skal være trygt for skeive barn og unge å være i barnehagen og skolen. Hvis barn og elever opplever noe annet kan de klage til skolen og statsforvalterne.
Forskning viser at det ikke bare er de som har opplevd diskriminering eller hatefulle ytringer selv, som blir påvirket av det. Mange skeive kjenner på frykten for å bli utsatt for diskriminering uten nødvendigvis å ha opplevd det selv. Det tar vi på alvor og har derfor fremmet å skape en mer inkluderende skole.
Regjeringen la i februar i år fram en ny handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold, for perioden 2023 til 2026, som skal bidra til å øke livskvaliteten til skeive, sikre deres rettigheter og bidra til større aksept for kjønns- og seksualitetsmangfold.
Planen har en rekke tiltak innen områder hvor utfordringene er store i Norge.
De mest relevante tiltakene for utdanningsområdet i handlingsplanen er:
• Regjeringen vil vurdere hvilket behov lærere har for økt kompetanse om lhbt+ og eventuelt styrke kompetansetilbudet på dette området.
• Regjeringen vil styrke Utdanningsdirektoratets veileder (se ytterligere omtale nedenfor) for å støtte praksiser og situasjoner som kan fremme et godt selvbilde og positiv kroppsidentitet i kroppsøvingsfaget.
• Regjeringen vil fortsette det pågående arbeidet med støtte til seksualitetsundervisningen i skolen. Regjeringen gir i 2023 grunntilskudd til FRI, Rosa kompetanse skole, Rosa kompetanse barnehage, Skeiv ungdom, Sex og Politikk og Blikk.
• Regjeringen vil i samråd med universitets- og høyskolesektoren vurdere tiltak som kan bidra til at studentene oppnår læringsutbytte beskrevet i utdanningenes rammeplaner og nasjonale retningslinjer på feltet. Meldingen til Stortinget om profesjonsutdanningene i universitets- og høyskolesektoren skal ha et eksplisitt kjønns- og mangfoldsperspektiv i utdanningene.
• Regjeringen vil opprette en nettside som samler tilgjengelige, kompetansehevende ressurser om kjønns- og seksualitetsmangfold for kommuner og fylkeskommuner som arbeidsgiver og offentlig myndighet samt andre tilbydere av offentlige tjenester på lokalt og regionalt nivå.
• Minoritetsrådgivere på videregående skoler, ungdomsskoler og voksenopplæringer har spisskompetanse om negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og æresrelatert vold. I sitt arbeid møter de også elever som søker råd og veiledning knyttet til lhbt+. Minoritetsrådgiverne skal bidra til å gjøre relevante hjelpetilbud- og tjenester kjent for denne målgruppen.
• Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Helsedirektoratet skal ivareta informasjonsformidling om seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og kjønnskarakteristika til barn og unge i Norge gjennom nettressursen ung.no.
Utdanningsdirektoratet har dessuten utviklet en veileder som kan brukes av lærere til planlegging og refleksjon rundt seksualitetsundervisningen. Veilederen viser hvordan temaene kjønn og seksualitet er del av Kunnskapsløftet 2020 både i grunnskolen og i videregående opplæring. Seksuell orientering og identitet er en viktig del av denne ressursen.
I tillegg til arbeidet skolene og kommunene gjør for å skape trygge og inkluderende skolemiljø, har staten flere måter å støtte dette viktige arbeidet på. Dembra er en nasjonal satsing for å støtte skolenes generelle arbeid med å skape et trygt og godt læringsmiljø. Målet er å forebygge utenforskap og udemokratiske holdninger gjennom å bygge demokratisk kompetanse, med inkludering og deltakelse, kritisk tenking og mangfoldskompetanse som sentrale prinsipper.
Målet er å styrke skolens arbeid mot ulike former for gruppefiendtlighet, som fordommer, fremmedfrykt, rasisme, antisemittisme, ekstremisme og hatefulle ytringer. Slike ytringer kan være basert på ulike kjennetegn ved en gruppe, slik som religion, kjønn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet, alder og etnisitet.
Tilbudet er rettet mot skoler og lærerutdanninger i Norge.