Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3246 (2022-2023)
Innlevert: 25.09.2023
Sendt: 26.09.2023
Besvart: 04.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Til Dagsrevyen 25. september sier samferdselsministeren at regjeringen vil gå baklengs inn i fremtiden og gjøre veiene i Norge smalere og dimensjonert for lavere fart. Det vil bli færre firefelts veier og veier med fartsgrense 110 km/t.
Vil dette gjelde noen av veiene som er planlagt i Trøndelag?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil innledningsvis presisere at jeg ikke er enig i beskrivelsen i spørsmålsstillingen av endringene i veinormalene som å «gå baklengs inn i fremtiden og gjøre veiene i Norge smalere og dimensjonert for lavere fart».
Samferdselsdepartementet har som representanten viser til gjort noen endringer av veinormalene. Endringene vil kunne bidra til mer vei for pengene, reduserte arealinngrep og lavere utslipp av klimagasser. Dette innebærer blant annet at det åpnes for å bygge 2/3-feltsvei på veistrekninger med årsdøgntrafikk (ÅDT) opptil 15 000 i prognoseåret, som er 20 år etter forventet veiåpning. Jeg presiserer at slike veier fortsatt skal bygges med samme bredde og fartsgrenser som i dag. Dersom ÅDT overstiger 15 000 skal det bygges 4-feltsvei. Innslagspunktet for 4-feltsvei har frem til nå vært på ÅDT 12 000. Departementet åpner i tillegg for mer gjenbruk av eksisterende vei ved utbyggingsprosjekter. Dette gjøres gjennom at utbygger kan bygge 4-feltsveier med fartsgrense 100 km/t og 90 km/t, i tillegg til dagens dimensjonerende fartsgrense som er 110 km/t, uten å søke om fravik. Endringene er basert på faglig utredning og konsekvensvurdering fra Statens vegvesen, og det er gjennomført offentlig høring av endringene.
Fra Nye Veier får jeg opplyst at selskapets veistrekninger på E6 i Trøndelag har et relativt høyt trafikkgrunnlag. Selskapet har inngått veiutbyggingsavtaler med Samferdselsdepartementet for strekningene i Trøndelag som danner grunnlag for helhetlig planlegging og utbygging og drift og vedlikehold.
Samferdselsdepartementet har lagt føringer om at den mest samfunnsøkonomisk lønnsomme standarden vil være styrende for valg av veistandard. I all hovedsak planlegges strekningene i Trøndelag for utbygging av 4-feltsvei. Lengst sør i Trøndelag hvor trafikken er lavest vurderes en alternativ standard i samarbeid med lokale og regionale myndigheter. De 4-feltsveiene som nå er under planlegging eller bygging i Trøndelag, vil ikke bli påvirket av de varslede endringene i vegnormalene.
E6 Kvål-Melhus er et eksempel på et prosjekt som ble bygget med fravik for smalere vei og fartsgrense 110 km/t etter gammelt regelverk, men som nå ikke vil kreve fravik etter ny veinormal.
Statens vegvesen har prosjekter på strekningen E6 Grong-Nordland grense, men dette er utbedringsprosjekter med fastsatt ramme. De til enhver tid gjeldende vegnormaler (N100/2022) er en del av rammebetingelsene det planlegges og optimaliseres innenfor. Ingen av Statens vegvesens prosjekter på denne strekningen har vært forutsatt med 4-felt og 110 km/t. Det er derfor ikke snakk om noen standardendringer som følge av nye veinormaler for disse prosjektene.