Bård Hoksrud (FrP): Rane Gruber er et industrieventyr som er av avgjørende viktighet for Nord-Norge og Norge. Samtidig er de i ferd med å transformere driften til å bli verdens første klimanøytrale gruveselskap. Stabile og langsiktige rammevilkår er avgjørende for at selskapet skal kunne utvikle seg videre. Bane Nor foreslår massiv økning av baneavgiften fra ett år til et annet. Dette er uakseptabelt.
Vil Statsråden instruere Bane Nor til å reversere den planlagte avgiftsøkningen?
Begrunnelse
Det er tverrpolitisk enighet om at transport på skinner er klokt der det lar seg gjøre. Rane Gruber er et godt eksempel på dette, og bidrar i så måte til betydelig mindre belastning på veinettet i regionen. Bane Nor tiltar seg etter mitt syn, en rolle som er uakseptabel når de foreslår en mangedobling av avgiften. Undertegnede er av den oppfatning at det er Storting og Regjering som skal bestemme skatte- og avgiftsnivået for norske bedrifter. Det hører med til historien at dette ikke er første gang Bane Nor prøver seg på tilsvarende økninger, uten at det er politisk forankret. Under den forrige regjeringen er jeg gjort kjent med at daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen omgående instruerte Bane Nor i å stanse en tilsvarende avgiftsøkning. Det bes derfor om at Statsråden viser den samme handlekraft som forrige regjering, for å sikre at Rane Gruber gis rammevilkår som gjør det mulig å utvikle selskapet videre, til det beste for regionen og Norge.