Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3265 (2022-2023)
Innlevert: 27.09.2023
Sendt: 28.09.2023
Besvart: 04.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Rane Gruber er et industrieventyr som er av avgjørende viktighet for Nord-Norge og Norge. Samtidig er de i ferd med å transformere driften til å bli verdens første klimanøytrale gruveselskap. Stabile og langsiktige rammevilkår er avgjørende for at selskapet skal kunne utvikle seg videre. Bane Nor foreslår massiv økning av baneavgiften fra ett år til et annet. Dette er uakseptabelt.
Vil Statsråden instruere Bane Nor til å reversere den planlagte avgiftsøkningen?

Begrunnelse

Det er tverrpolitisk enighet om at transport på skinner er klokt der det lar seg gjøre. Rane Gruber er et godt eksempel på dette, og bidrar i så måte til betydelig mindre belastning på veinettet i regionen. Bane Nor tiltar seg etter mitt syn, en rolle som er uakseptabel når de foreslår en mangedobling av avgiften. Undertegnede er av den oppfatning at det er Storting og Regjering som skal bestemme skatte- og avgiftsnivået for norske bedrifter. Det hører med til historien at dette ikke er første gang Bane Nor prøver seg på tilsvarende økninger, uten at det er politisk forankret. Under den forrige regjeringen er jeg gjort kjent med at daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen omgående instruerte Bane Nor i å stanse en tilsvarende avgiftsøkning. Det bes derfor om at Statsråden viser den samme handlekraft som forrige regjering, for å sikre at Rane Gruber gis rammevilkår som gjør det mulig å utvikle selskapet videre, til det beste for regionen og Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er opptatt å legge til rette for at jernbane kan ta en større andel av godstrafikken og jeg har iverksatt flere initiativ som ser på muligheter for å gjøre transportformen mer robust med forutsigbare- og gode rammer. Samtidig må dette ses i sammenheng med at det fortsatt er et stort etterslep på vedlikehold og fornying på jernbanenettet. Jeg vil komme tilbake med en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet til fremleggelse av ny Nasjonal transportplan.
Bane NOR har etter jernbaneforskriften en uavhengig rolle som infrastrukturforvalter, og til denne rollen har de også ansvar for å fastsette avgifter og eventuelt påslag. Statens jernbanetilsyn som markedsovervåkingsorgan har ansvar for å føre tilsyn med at vilkårene for å fastsette avgifter og påslag er oppfylt.
Jeg har påpekt overfor Bane NOR at innretningen av avgifter må utformes slik at aktørene får et klart og forutsigbart rammeverk. Dette gjorde jeg i brev til Bane NOR datert 16. mars 2023, der departementet også gav uttrykk for at det er tvil om vilkårene for å innkreve påslag for det aktuelle segmentet er oppfylt etter forskriften. Bane NOR ble da anmodet om å avvente innkrevingen av slike påslag for 2024 til det er nærmere avklart om vilkårene er til stede. Bane NOR har opplyst at de forholder seg til dette inntil videre.
Jeg viser for øvrig også til mitt svar på spørsmål 3144 om samme tema og omtalen der av endringene i avgiftssystemet som Bane NOR nå har sendt på høring. Jeg vil også minne om at alle relevante aktører bør anvende sin rett til å gi høringsinnspill til Bane NOR for nettveiledningen for ruteterminen 2025 slik at fastsettelse av avgifter og spørsmål om segmentering blir underkastet en brei og grundig vurdering. Høring for ruteplan 2025 finnes her: Network Statement 2025 Høring [Network statement] (banenor.no).