Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3269 (2022-2023)
Innlevert: 28.09.2023
Sendt: 28.09.2023
Besvart: 04.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Strekningen for E18 mellom Vinterbro og Retvet er definert som umodent og vil ikke inngå i nasjonal transportplan.
Kan statsråden bes orientere om hvorvidt de nye standardene for veibygging vil bli benyttet for utbedring av E18 Vinterbro-Retvet?

Begrunnelse

Planene om ny trase for E18 mellom Vinterbro og Veitvet omfattet en firefelts motorveg på en strekning på 14 kilometer. Prosjektets mål er å øke trafikksikkerheten og bedre framkommeligheten ved enkelte krysningspunkter som skaper kø. Det var også et mål at tungtrafikk og gjennomfartstrafikken skulle ledes utenom Kråkstad.
Prosjektet hadde nest mest negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet av samtlige prosjekter som ble foreslått i nasjonal transportplan. Traseen ville spart mellom to og fire minutter sammenlignet med dagens trase. Samtidig ville den valgte traseen bygge ned inntil 500 dekar fulldyrket kornareal (1/4 av det nasjonale målet) og ødelegge driftsgrunnlaget for mange bønder. Arealinngrepene ville også fått mange øvrige negative konsekvenser, og Statens Veivesen har tapt i rettsaker om støykompensasjon. Det er videre stipulert at bomstasjonene ville generert mer trafikk på internveier nord i Ås kommune de ikke er dimensjonert for.
Den anbefalte traseen er basert på gårsdagens standarder for firefeltsveier med en hastighet på 110 km/t. SVV bestemte seg for å redusere bredde og senke hastighet fra 110 til 80 km/t, uten at trasevalg ble endret.
Prosjektet ble ikke anbefalt prioritert av fagmyndighetene nå når innstillingen foreligger til revidert NTP. I etterkant ble ikke bompengeløsningen godkjent av Ås kommune. Det var kun Høyre som støttet planforslaget, og det ble fattet følgende vedtak i kommunestyret 20.06.2023:

1. Foreslått bompengeløsning er ikke en god løsning for innbyggerne i Ås fordi den fremdeles vil medføre trafikkøkning på lokalveiene og bompengebetaling for lokalreiser nord i kommunen.
2. Ås kommune slutter seg ikke til at utbyggingen av strekningen E18 Retvet–Vinterbro delfinansieres med bompenger.
3. Ås kommune ønsker velkommen et nedskalert prosjekt med fokus på å redusere ulykkesrisiko, redusere kostnadsnivået betydelig, og redusere beslag av dyrka mark.
4. Ordfører bes utarbeide en høringsuttalelse for E18 som innspill til Nasjonal transportplan, basert på diskusjonen som fremkommer blant flertallet i kommunestyremøtet.

Samtidig sier regjeringen at det er etablert nye standarder for veiutbygging som skal redusere arealinngrep og klimautslipp ved å ta i bruk eksisterende traseer og utbedre disse.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har som representanten viser til gjort noen endringer av veinormalene som vil kunne bidra til mer vei for pengene, reduserte arealinngrep og lavere utslipp av klimagasser. Endringene innebærer blant annet at det åpnes for å bygge 2/3-feltsvei på veistrekninger med årsdøgntrafikk (ÅDT) opptil 15 000 i prognoseåret, som er 20 år etter forventet veiåpning. Dersom ÅDT overstiger 15 000, skal det bygges 4-feltsvei. Innslagspunktet for 4-feltsvei har frem til nå vært på ÅDT 12 000. Departementet åpner i tillegg for mer gjenbruk av eksisterende vei ved utbyggingsprosjekter. Dette gjøres gjennom at utbygger kan bygge 4-feltsveier med fartsgrense 100 km/t og 90 km/t, i tillegg til dagens dimensjonerende fartsgrense som er 110 km/t, uten å søke om fravik. Endringene er basert på faglig utredning og konsekvensvurdering fra Statens vegvesen, og det er gjennomført offentlig høring av endringene.
Når det gjelder prosjektet E18 Retvet – Vinterbro, er det Statens vegvesen som gjør de faglige vurderingene av standard og dimensjonering for prosjektet, innenfor de rammene som veinormalene gir. ÅDT i prognoseåret for strekningen er over 15 000.
På E18 Retvet – Vinterbro er planlagt med fartsgrense justert fra 110 km/t til 100 km/t, veibredde er redusert fra 4-felt til «smal 4-felt,» og det er lagt opp til gjenbruk av eksisterende kryss på E18/E6 på Vinterbro. Endringene reduserer arealinngrep, utslipp av klimagasser og kostnader. Målsetningen om redusert reisetid for personer og gods fra Indre Østfold til Oslo opprettholdes.