Grete Wold (SV): Flere lærere rapporterer om at kartleggingsprøven i lesning for 6-åringer fører til press om å terpe på lesing for tidlig, og at det gir mindre tid til lek. Barn som for få år siden lekte i barnehagen må nå prestere og underlegges kompetansemål, noe forskere nå stiller seg kritiske til.
Deler statsråden bekymringen, og vil ta initiativ til å stoppe denne praksisen?
Begrunnelse
Vi leser i Klassekampen at forskergruppa som skal evaluere seksåringenes inntreden i skolen har publisert en av tre delrapporter. Men allerede nå varsles det at flertallet av lærerne blir påvirket negativt av kartleggingsprøven i lesing som de fleste barna tar (selv om den nå ikke er obligatorisk lengre). Det er ikke bra å presse barna til å lære å lese før de er modne for det, og selv om det ikke er intensjonen, så blir det konsekvensen. Barn skal få leke, og de skal få et godt møte med skolen. Ved at barn allerede i førsteklasse opplever å ikke mestre, ikke passe inn så kan det få alvorlige konsekvenser for det senere skoleløpet. Selv om vi venter den endelige evalueringen så er det av interesse å vite om statsråden allerede nå vil ta noen grep for å stoppe denne lesekartleggingen.