Skriftlig spørsmål fra Ingrid Fiskaa (SV) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:3283 (2022-2023)
Innlevert: 29.09.2023
Sendt: 29.09.2023
Besvart: 06.10.2023 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Ingrid Fiskaa (SV)

Spørsmål

Ingrid Fiskaa (SV): På kva måte vil statsråden sikra at forskrift om rekruttering og flytting i utanrikstenesta skjer i tråd med det som var Stortingets føresetnad om å garantera føreseielege og saklege prosessar?

Begrunnelse

Eg viser til endringane i utanrikstenestelova (prop. 71 L (2022-2023) og innst. 396 L (2022-2023)) vedtatt av Stortinget 7. juni i år. Utanriksdepartementet har sidan sendt forslag til ny forskrift på høyring.
Eg er kjent med at arbeidstakarorganisasjonane i UD les forslaget til ny forskrift om rekruttering og flytting i utanrikstenesta med stor bekymring. Merknader frå fleirtalet i utanriks- og forsvarskomiteen om behovet for objektive kriterium som sikrar medverking og kontroll, er ikkje følgt opp i utkastet til forskrift. I utkastet er kriteria for utveljing verken definert eller vekta, og det er ikkje spesifisert korleis fagforeiningane skal kunna medverka.
Eg er vidare kjent med at UD har føreslått at personalreglementet berre skal gjelda for tilsetting i «ledig stilling», og at «rotasjonstillingar» ikkje blir rekna for å vera ledige stillingar. Det supplerande personalreglementet skal ikkje gjelda lenger. Dette betyr at det berre er forskrifta som vil regulera flyttingar i utanrikstenesta. Arbeidstakarorganisasjonane mistar dermed forhandlingsretten dei har på UDs personalreglement. Lovendringane og forslaget til forskrift vil dermed gi arbeidsgivar auka styringsrett, på kostnad av dei tilsette sine rettar og medverking.
Det er vidare problematisk at UD sitt forslag til forskrift ikkje vart lagt fram for arbeidstakarorganiasasjonane før det vart sendt på offentleg høyring. Arbeidstakarorganisasjonane i Utenriksdepartementet - NTL, Akademikerne og Parat - har derfor utarbeidd eit omfattande felles høyringssvar til forslaget til forskrift.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Jeg kan forsikre at arbeidet med ny forskrift om rekruttering og forflytning i utenrikstjenesten følger opp alle sider av regjeringens forslag til lovendringer og Stortingets forutsetninger. De ansattes representanter er konsultert underveis i arbeidet. Deres merknader til forslaget i den offentlige høringen er gjennomgått og vurdert. Så langt det er forenlig med Stortingets vedtak, er forslag og presiseringer søkt ivaretatt i departementets videre oppfølging.
Det har hele tiden vært en viktig forutsetning for forslaget til endringer i utenrikstjenesteloven at de ansattes medvirkning skal videreføres i ny rotasjonsordning. Dette er fulgt opp i samsvar med mottatte innspill fra arbeidstakerorganisasjonene og vil bli inkludert i forskriften. De tillitsvalgte vil delta i saksbehandlingen av forflytninger og bli forelagt utkast til fordeling av medarbeidere på flytteplanen før det treffes vedtak. Arbeidstakerorganisasjonene kan stille spørsmål, be om informasjon og fremme forslag. Eventuelle forslag vil bli del av beslutningsgrunnlaget ved vedtak om forflytning.
Som jeg understreket i Stortingets debatt om lovforslaget, er målet med ny rotasjonsordning å sikre kvalifiserte medarbeidere på alle våre utenriksstasjoner, utvikle og utnytte tjenestens samlede kompetanse og ivareta en rettferdig byrdefordeling mellom ansatte over tid.
Jeg la særlig vekt på at jeg ønsker å ivareta medfølgende familie når medarbeidere tjenestegjør i utlandet. Noen steder er det ikke mulig å ha med familie, mens det andre steder ikke er tilstrekkelig vern for alle typer familierelasjoner. Medfølgendes muligheter til arbeid og barns skolegang er viktige hensyn å ta ved forflytning for å sikre at tjenesten forblir en attraktiv arbeidsplass gjennom alle faser av karrieren. Også ansatte som reiser ut alene skal ivaretas.
Jeg pekte i debatten på at ansattes kvalifikasjoner skal legges til grunn. Med kvalifikasjoner forstås utdanning, erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene som er fastsatt for stillingen. Alle kandidater vil bli vurdert for stillingene basert på de angitte kompetansekrav. Dersom det er to eller flere kvalifiserte kandidater, skal departementet foreta en vurdering av fordeling av medarbeidere basert på fastsatte objektive kriterier, som i tillegg til den enkeltes kvalifikasjoner skal være hensyn til kompetansestyring, rotasjonstakt, byrdefordeling og familiehensyn.
Jeg konstaterte at familiehensyn er et objektivt kriterium. Det gjelder også øvrige kriterier i lovforslaget. Det ville samtidig ha vært uhensiktsmessig på forhånd å vekte hvordan kriteriene skulle anvendes i enkeltsaker, da det ville ha begrenset både ansattes og tjenestens behov for fleksibilitet.
I forslaget til forskrift som ble sendt på høring forutsettes at arbeidsgiver skal foreta en helhetlig vurdering av kriteriene og balansere disse på en saklig måte som sikrer størst mulig grad av likebehandling. Vurderingene skal være etterprøvbare slik at ansattes medvirkning blir reell.
I arbeidet med ny forskrift er også regelverk i andre statlige virksomheter som har en form for flytteplikt eller plikttjeneste tatt i betraktning. Forslaget til forskrift balanserer nødvendige hensyn til fleksibilitet for den enkelte og tjenesten med hensynet til forutsigbarhet ved vedtak om forflytning.
Jeg er derfor trygg på at Stortingets forutsetninger vil bli oppfylt og at utenrikstjenesten vil kunne ivareta ansattes og virksomhetens behov på en god måte i ny rotasjonsordning.