Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3287 (2022-2023)
Innlevert: 29.09.2023
Sendt: 02.10.2023
Besvart: 09.10.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Hvordan vil statsråden demme opp for ensrettingen og effektiviseringen Helse Sør- Østs behovsvurdering legger opp til i anbudsrunden, og vil statsråden sikre at ideelle behandlingsinstitusjoner med et større mangfold av tilbud fortsatt kan drifte i tråd med løftene i Hurdalsplattformen?

Begrunnelse

I november er det ventet nye anbudskriterier for Helse Sør-Øst i forbindelse med ny anbudsrunde. I ideell sektor er det knyttet spenning til anbudsrunden. Særlig er det blant små institusjoner mange som er truet av nedleggelse dersom ikke kriteriene legger til rette for å ivareta mangfoldet ulike institusjoners egenart bidrar til.
I dag preges de ideelle rusbehandlingsstedene av et mangfold av prinsipper, drift og tilbud. Behandlingstilbudet gjenspeiler mangfoldet blant mennesker med rusavhengighet, en gruppe mennesker som lik alle andre har individuelle behov og interesser.
Behovsvurderingen til Helse Sør-Øst vurderer i stor grad endringsbehovene til helseforetakene, men disse samsvarer ikke nødvendigvis med behovene til de i behandling. I behovsvurderingen skisserer store endringer i organiseringen av rusbehandlingen, med mindre døgnbehandling og mer poliklinikk, opphør av medikamentfrie institusjoner, og redusert langtidsbehandling fra 12 mnd. til 6-9 mnd.
Samtidig har flere ideelle behandlingsinstitusjoner som nå trues av nedleggelse fornøyde beboere som har vært gjennom rusbehandling, og mange har gode resultater på egne evalueringer av tilbudet. Tilbudene bidrar til innovasjon og nyskaping i behandlingstilbud som også kan bidra til økt kunnskapsgrunnlag om hva slags metodikk som fungerer best i behandling. Vi kan ikke risikere at viktige tilbud som utgjør en stor forskjell i enkeltmenneskers liv forsvinner. I anbudsrunden mener vi det derfor vil være mer hensiktsmessig å sikre ideelle aktører videre drift, og å investere i forskning på hva slags behandling som er mest effektivt, slik at beslutningsgrunnlaget kan bedres i neste anbudsrunde.
Folk i rusbehandling har ofte hatt vanskelige opplevelser gjennom et liv i rus. MDG mener rusbehandlingen må tilpasses behovene til den som er rusavhengig, i stedet for at personer med rusavhengighet skal være prisgitt helseforetakenes behov for effektivisering. Innen rusbehandling spiller de ideelle en viktig rolle, og slik bør det også være etter denne anbudsrunden.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Rusmiddelavhengige er ikke en ensartet gruppe. Det er stor variasjon i pasientpopulasjonen med hensyn til omfanget av og alvorlighetsgraden til tilstanden, og i hvilken grad rusmiddelproblemer og avhengighetstilstander påvirker sosiale forhold, somatiske lidelser og risiko for helseskader. Det er derfor behov for ulike typer behandling og behandlingsopplegg for ulike pasienter.
Det er de regionale helseforetakene som skal sørge for et behandlingstilbud som er tilpasset pasientenes ulike behov. Helse Sør-Øst RHF har i dag avtale med 23 private leverandører innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) som alle er ideelle virksomheter. Helse Sør-Øst RHF vil, som det fremgår av mitt svar på spørsmål 3275 fra representanten Abid Raja, foreta en konkret vurdering av om private ideelle leverandører skal prioriteres i forbindelse med den kommende anskaffelsen innen TSB. Jeg har videre bedt Helse Sør-Øst RHF om en nærmere redegjørelse for hvilke vurderinger som er gjort og gjengir svaret nedenfor:
De fleste av dagens avtaler med private leverandører ble inngått i 2012 hvor det var andre krav til kunnskap, kompetanse og bygningsmessige forhold. Mange rusmiddelavhengige har tilleggsproblematikk som krever god kompetanse på utredning og behandling av psykisk eller somatisk tilleggsproblematikk.
Hos dagens avtaleparter er det stor variasjon i spesialisttilgang og øvrig fagsammensetning. I ny anskaffelse vil det legges vekt på mer likeverdig behandlerkompetanse, samt å legge forholdene bedre til rette for samhandling med øvrig spesialisthelsetjeneste og kommunene gjennom mer ressursbruk før, under og etter behandlingen. Det vil også være viktig å sikre kontinuitet i behandlingen noe som innebærer at avtalepartene normalt bør kunne tilby enklere avrusning som en del av behandlingen.
Behovsvurderingen peker på at det er stor variasjon i målgruppen innen TSB. Dette tilsier at det også i fremtiden vil være ønskelig med ulik innretning av behandlingstilbudet hos avtalepartene. Det er samtidig, som i øvrig spesialisthelsetjeneste, viktig at mangfoldet ikke fører til uønsket variasjon og behandling som ikke er basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap.
Langtidsbehandling bør i større grad enn i dag bestå av kortere innleggelser, sekvensielle behandlinger og mer ambulant virksomhet før og etter døgnbehandling. Dette skal gjøres basert på en konkret vurdering av den enkelte pasients individuelle behandlingsbehov og effekten av behandlingen.
Alle behandlingstilbud bør være tilgjengelig for pasienter som bruker lovlig foreskrevne medikamenter, men det bør tilrettelegges for medikamentfri behandling for de som ønsker det i tett samarbeid med medisinskfaglig ansvarlig ved den enkelte virksomhet.
Gjennom den varslede forebyggings- og behandlingsreformen vil regjeringen komme nærmere tilbake til tilbudene til personer med rusmiddelproblemer. Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål 3275 fra representanten Abid Raja.