Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:3291 (2022-2023)
Innlevert: 29.09.2023
Sendt: 02.10.2023
Besvart: 10.10.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hva er det departementet mener er for dårlig belyst i det eksisterende kunnskapsgrunnlaget for Fosendommen?

Begrunnelse

11. oktober er det 2 år siden Høyesterett ga sin dom i Fosensaken, hvor Høyesterett slo fast at ekspropriasjons- og konsesjonsvedtakene for vindkraftutbyggingene på Storheia og Roan var i strid med artikkel 27 i FN-konvensjon om sivile og politiske rettigheter, og derfor ugyldige.
Per i dag er dommen ikke fulgt opp av OED. Menneskerettighetsbruddet på Fosen er altså ikke reparert, og foregår fortsatt.
I en artikkel i Vårt Land 28.9, uttaler professor emeritus i offentlig rett ved Universitetet i Oslo Inge Lorange Backer at det er forbausende at Olje- og energidepartementet skal trenge ytterlige utredninger for å få et oppdatert kunnskapsgrunnlag for å fatte et nytt vedtak for å følge opp høyesterettsdommen, gitt saksbehandlingen og domstolsbehandlingen saken har hatt.
Forvaltningslovens § 17 slår fast at “Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes”. Fosensaken må likevel sies å være en av Norges mest utredede og belyste reindriftssaker. Saken er blitt behandlet i tre rettsinstanser, og det er utarbeidet et betydelig reindriftsfaglig materiale på over 2700 sider.
Gjennom rettsakene har en rekke avbøtende tiltak blitt behandlet. Høyesterett avviser enstemmig samtlige avbøtende tiltak som tilstrekkelige for å føre inngrepene innenfor terskelen for SP27. Landbruks og matdepartementet har i konsultasjoner i ettertid av dommen gitt utrykk for det samme. Hvis Olje- og Energidepartementet har funnet frem til flere avbøtende tiltak, som ikke er behandlet i Høyesteretts dom, har departementet hatt to år på å implementere dem.
Det vil være interessant å vite om departementet mener at klimaet, naturgeografien, rettstilstanden eller reindriften som drives på Fosen har endret så vesentlig karakter sin høyesteretts behandling av saken, at det trengs oppdaterte kunnskapsgrunnlag.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Olje- og energidepartementet varslet allerede i desember 2021 om en omgjøringsprosess for konsesjonene i lys av Høyesteretts dom. Endringer i konsesjonsvedtakene krever at saken er tilstrekkelig opplyst og det er nødvendig med et oppdatert kunnskapsgrunnlag før det fattes nye vedtak i saken. Utredningsplikten i forvaltningsloven § 17 innebærer at departementet har et selvstendig ansvar for at en sak er tilstrekkelig opplyst før et omgjøringsvedtak kan treffes. Den prosessen som er igangsatt i departementet, skal sikre nødvendig utredning av blant annet den faktiske situasjonen på Fosen og effekten av mulige avbøtende tiltak, før et nytt vedtak fattes. Dette er nødvendig for å sørge for en forsvarlig saksbehandling i departementet. Det foreligger mye dokumentasjon i saken, innhentet og utarbeidet gjennom de foregående prosessene, som vil inngå i det samlede kunnskapsgrunnlaget. I tillegg har Olje- og energidepartementet et eget ansvar for å innhente ytterligere informasjon og dokumentasjon som er nødvendig for å fatte nye vedtak.
Som kjent har Olje- og energidepartementet initiert en meklingsprosess mellom partene i Fosen-saken. Meklingsprosessen er ledet av riksmekler Mats Ruland.
Den pågående meklingsprosessen er et spor som forhåpentligvis kan gi en raskere løsning enn den varslede forvaltningsprosessen for omgjøring av konsesjonsvedtakene.
Partene i meklingen har hatt en rekke møter, der staten også har vært deltakende i enkelte av møtene. Innholdet i meklingene er fortrolig. Vi har fortsatt håp om at meklingsprosessen vil kunne føre frem til en minnelig løsning i saken. Det vil være det beste for alle parter.