Skriftlig spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:3293 (2022-2023)
Innlevert: 29.09.2023
Sendt: 02.10.2023
Besvart: 10.10.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): Når en virksomhet er underlagt sikkerhetsloven, kan virksomheten etter sikkerhetsloven § 2-3 få tilgang til informasjon om trusselvurderinger og andre opplysninger som er av betydning for virksomhetenes forebyggende sikkerhetsarbeid.
Har etterretnings- og sikkerhetstjenestene vært involvert i vurderingene Equinor har gjort i forbindelse med kontraktstildelingen til COSL?

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Sikkerhet, beredskap, risiko- og forretningskontinuitetsstyring har over tid vært en høyt prioritert sak for norske myndigheter og de ansvarlige aktørene innen petroleumsvirksomheten. Olje- og energidepartementet, underliggende etater og næringen selv har over tid hatt god oversikt over verdier i petroleumssektoren, inklusive de som kan ha betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser slik disse er definert i sikkerhetsloven.
Som følge av den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa etter Russlands invasjon av Ukraina, og med dagens europeiske energisystem, er norske gassleveranser av svært stor betydning for forsyningssikkerheten til allierte stater i Europa. Regjeringen har identifisert transport av gass i rør til Europa og den tilhørende kontroll med utvinning av petroleum på norsk kontinentalsokkel som de grunnleggende nasjonale funksjonene innen petroleumsvirksomheten.
Equinor og Gassco er identifisert som de virksomhetene med aktivitet på kontinentalsokkelen som anses være av avgjørende betydning for at gassen skal kunne leveres til Europa i tilstrekkelig omfang, og de er derfor nå underlagt sikkerhetsloven.
Den gjennomførte kartleggingen av virksomheters bidrag til gassproduksjonen og de skadevurderinger som er gjennomført av Equinor, gir oss en enda mer detaljert oversikt over virksomheter og verdier i petroleumssektoren som har betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser. Arbeidet er dynamisk og må tilpasses det til enhver tid gjeldende risikobildet. At selskapene er underlagt sikkerhetsloven betyr imidlertid ikke at all aktivitet i de to selskapene anses som nødvendige betingelser for at gass skal kunne leveres til Europa i tilstrekkelig omfang.
Equinor opplyser at de har jevnlige møter med sikkerhetstjenestene for å sikre god deling av informasjon om sårbarhet, og få sikkerhetstjenestenes vurdering av trusselsituasjonen. Når det gjelder sikkerhetsvurderingene Equinor har gjort i forbindelse med den konkrete kontraktstildelingen til COSL Drilling Europe, opplyser Equinor at etterretnings- og sikkerhetstjenestene ikke har vært involvert i vurderingene.
Equinor er, som alle andre rettighetshavere på norsk kontinentalsokkel, underlagt petroleumsloven med forskrifter i tillegg til sikkerhetsloven. Leverandører og underleverandører til Equinor vurderes av virksomheten innenfor både petroleumsloven og sikkerhetslovens rammer. Equinor opplyser at kontraktene med COSL Drilling Europe er inngått etter strenge sikkerhetsvurderinger og boreriggene vil bli operert i samsvar med sikkerhetsloven og alle andre relevante krav på norsk kontinentalsokkel. Kontraktene er fleksible i den forstand at det er Equinor som bestemmer hvor boreriggene skal være i aktivitet, og riggselskapet får ikke, gjennom kontraktene som er inngått, tilgang til sensitiv informasjon eller infrastruktur som anses kritisk for nasjonal sikkerhet iht. sikkerhetsloven. Anskaffelsene er ikke ansett av selskapet å være sikkerhetsgraderte anskaffelser etter sikkerhetsloven.
På dette grunnlag har Equinor opplyst at avtalen ikke representerer en økt sikringsrisiko, derfor er den også inngått på vanlig vis. Riggene er godkjent av myndighetene og bruk av dem er ikke en endring av forholdene på kontinentalsokkelen. Den ene av riggene er allerede på jobb i Norge, den andre er på britisk sektor og har vært her før, de opereres fra Stavanger av et norskregistrert aksjeselskap.