Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:24 (2023-2024)
Innlevert: 03.10.2023
Sendt: 04.10.2023
Besvart: 11.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Med bakgrunn i Vy-konsernets innstilling om valg av vedlikeholder på Ø1 og Ø2, vil de tyngre komponentene knyttet til togene som trafikkerer Østlandet, sendes ut av Norge for overhaling, og kan samferdselsministeren redegjøre for årlig økning i tonn CO₂-ekvivalenter med bakgrunn i frakt av tunge jernbanekomponenter fra og til Norge?

Begrunnelse

Flere mediesaker (NRK, Aftenposten, Avisa Oslo, Fri Fagbevegelse) har over tid vist at norsk jernbaneberedskap kan bli varig svekket dersom det tunge vedlikeholdet av jernbanekjøretøyer, boggier (togunderstell) og komponenter flyttes ut av landet. Samtidig kan konsekvensen av dette være at tungt norsk jernbanemateriell fysisk fraktes ut av landet med fossil transport over 4-5 landegrenser, for tungt vedlikehold med samme avstand i retur til Norge. Dette vil føre til en betydelig økning i klimagassutslipp.
I anbudsutsettingen av vedlikehold av togene på Østlandet (trafikkpakkene Ø1 og Ø2), inneholder anbudene ingen krav på klima eller utslippshensyn. Det ble ikke stilt krav om at arbeidet skal kunne utføres i Norge og det er heller ikke stilt krav om dette fra Jernbanedirektoratet. Følgelig er det er opp til tilbyderne å bestemme hvor og hvordan de vil tilby vedlikeholdet. Dette betyr at dette kan skje langt utenfor Norge med betydelige avstander og stort behov for betydelige volumer av fjerntransport. Dette bør også ses i sammenheng med at Vy-konsernet har en uttalt ambisiøs bærekrafts- og klimastrategi, der dette er et oppsiktsvekkende valg med henblikk på klimahensyn.
Situasjonen betyr at norsk jernbanemateriell vil bli fraktet med fossile lastebiler til andre land for lengre opphold med vedlikehold utført utenfor Norge. Konsekvensen er betydelige klimagassutslipp uten et nærhetsprinsipp og konsekvenser for norsk beredskap som understreket og omtalt i tidligere spørsmål til ministeren, samt de ferske utredningene fra Forsvarskommisjonen (NOU 2023:14) og Totalberedskapskommisjonen (2023:17).
Fossil fjerntransport av tungt jernbanemateriell (boggier, hjulsatser og komponenter) fra Norge vil angivelig medføre lengre ledetid for vedlikeholdet, slik at det samtidig vil ta lengre tid før materiellet er tilbake i ordinær drift i norsk sektor enn tilfellet vil være dersom dette utføres på lokasjon i Norge.
Summen av dette er en løsning der klimaet rammes av økte utslipp samtidig som det medfører usikkerhet for norske kompetansearbeidsplasser og nasjonal beredskap for skinnegående kjøretøyer- og komponentvedlikehold. Det kan i praksis medføre en nedlegging og utflagging av alt komponentvedlikehold i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har innhentet opplysninger fra Vygruppen AS (Vy) om saken. Vy har som kjent gjennomført en konkurranse om anskaffelse av vedlikeholdstjenester i henhold til anskaffelsesregelverket. Vy har i konkurransen ikke stilt krav om at tungt komponentvedlikehold (blant annet vedlikehold av boggier) skal utføres i Norge. Selskapet viser i den forbindelse til at begrenset tilgang til fasiliteter for denne typen vedlikehold gjør at et slikt krav vil kunne begrense mulige leverandørers deltakelse i konkurransen.
Vy opplyser at selskapet ikke har beregnet om eventuelt vedlikehold av tunge komponenter i utlandet vil medføre økning i CO2-utslipp. Vy påpeker i den forbindelse at det er først etter kontraktsinngåelse at endelige løsninger blir fastsatt. Ettersom det ikke er inngått kontrakt ennå, er det derfor heller ikke ennå bestemt hvor vedlikehold av tunge komponenter skal gjennomføres.
Vy viser for øvrig til at det i anbudskonkurransen er stilt krav som skal sikre at leverandøren tar tilstrekkelig hensyn til miljø ved gjennomføringen av kontrakten. Leverandøren skal for eksempel være sertifisert i henhold til ISO 14001, som er et miljøledelsessystem. Det er i anbudskonkurransen videre stilt krav om at leverandøren skal ivareta og forbedre viktige miljøaspekter innen egen virksomhet i kontraktsperioden. Vy viser til at dette er krav som selskapet som oppdragsgiver vil følge tett opp, og at Vy i dialog med leverandør vil finne gode løsninger som sikrer minst mulig belastning på klima, herunder valg av transportmidler til og fra aktuelt verksted.
Staten er som eier opptatt av at selskapene drives innenfor bærekraftige rammer. Staten stiller derfor tydelige forventninger til selskapene på en rekke områder. Det forventes blant annet at selskapene driver ansvarlig, noe som innebærer å opptre etisk forsvarlig og identifisere og håndtere selskapets påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. På klimaområdet forventer staten at selskapene identifiserer og håndterer risiko og muligheter tilknyttet klima, setter mål og iverksetter tiltak for reduksjon i klimagassutslipp i tråd med Parisavtalens mål og rapporterer om måloppnåelse. Jeg legger til grunn at Vy driver sin virksomhet i tråd med statens forventninger på dette området.