Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:25 (2023-2024)
Innlevert: 03.10.2023
Sendt: 04.10.2023
Besvart: 11.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Med bakgrunn i at Vy erkjenner mangel på beredskapsvurdering i forbindelse med tildeling av vedlikeholdskontrakter og med kjennskap til at Jernbanedirektoratet har varslet utad at de vil igangsette en utredning av hvordan statens behov for sikker tilgang på jernbanetransport ivaretas, vil statsråden sikre at det ikke blir tildelt vedlikeholdskontrakt før denne utredningen av konsekvensene for beredskapen er fullført?

Begrunnelse

I spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 15:2567 (2022-2023), stilte jeg et spørsmål vedrørende beredskap i norsk jernbane. Siden da har Vy innstilt på sveitsiske Stadler for å overta alt tungt vedlikehold av togboggier (togets understell), hjul og komponenter fra Vy-tog i de neste ti årene. Selv om statseide Mantena la inn et mer økonomisk gunstig anbud, kom de til kort. Dette innebærer at Vy, potensielt, vil tildele en vedlikeholdskontrakt der vesentlige deler av vedlikeholdet utføres utenfor Norges grenser. En slik beslutning kan føre til tap av arbeidsplasser, avgjørende kompetanse og svekket nasjonal beredskap. Dette er også bekreftet fra kilder i Forsvaret i tråd med det departementet er orientert om i brev og møteforespørsel datert 30.08.2023.
Vy bekrefter nå at de ikke har inkludert beredskapsvurderinger i anbudet, og at de ikke er forpliktet til å ta hensyn til beredskap i en anbudsprosess. Jernbanedirektoratet indikerte nylig, i et brev til Mantena datert 08.09.2023, at de med bakgrunn i den nylige utviklingen i den sikkerhetspolitiske situasjonen, samt de ferske utredningene fra Forsvarskommisjonen (NOU 2023:14) og Totalberedskapskommisjonen (2023:17), vil sette i gang en utredning for å vurdere hvordan statens behov for sikker tilgang på jernbanetransport kan ivaretas.
Gitt den dynamiske globale situasjonen er det avgjørende at vi prioriterer og styrker vår nasjonale beredskap.
Utover det beredskapsmessige aspektet noterer jeg meg også at Arbeiderpartiets avtroppende byrådsleder i Oslo - Raymond Johansen - for kort tid siden ble orientert av Mantena om at de varige konsekvensene utover de beredskapsmessige er at mer enn 100 arbeidsplasser kan forsvinne fra Groruddalen, og at den norske kompetansen på denne måten forvitrer.
Det er prisverdig at Raymond Johansen har stilt opp for å få omgjort dette vedtaket, jeg forventer at samferdselsministeren gjør det samme.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg skrev i mitt svar til representanten 26. juni 2023 gjennomfører Vy anskaffelsen av vedlikeholdstjenester i medhold av forsyningsforskriften, som ligger under lov om offentlige anskaffelser. Det tunge vedlikeholdet som i dag utføres i Norge på vegne av andre person- eller godstogselskaper er ikke berørt av denne prosessen til Vy.
Jernbanedirektoratet vurderer at et utfall av Vy sin anskaffelse der deler av det tunge vedlikeholdet ikke skal gjennomføres i Norge ikke vil true beredskapen og togselskapenes evne til å oppfylle pålegg fra departementet med hjemmel i jernbaneloven § 6 b. Tungt vedlikehold på FLIRT-togene som er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 skal fremdeles gjennomføres av Mantena frem til 2029.
Totalberedskapskommisjonen viser til at det er oppnevnt et anskaffelsesutvalg som blant annet skal tydeliggjøre muligheten for å stille krav til sikkerhet og beredskap i offentlige anskaffelser for å ivareta beredskapshensyn og nasjonale sikkerhetsinteresser. Denne rapporten skal foreligge våren 2024 og er også noe jeg vil følge opp ved fremtidige direktetildelinger av persontransport med tog. Kontraktene om togtilbudet på Østlandet er inngått og JDIR har ikke til hensikt å reforhandle disse avtalene. Utredningsarbeidet direktoratet viser til i brevet til Mantena forutsetter derfor ikke at de inngåtte trafikkavtalene med Vy skal reforhandles, eller at Vy sin anskaffelse av vedlikeholdstjenester må endres.