Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:32 (2023-2024) Innlevert: 05.10.2023 Sendt: 05.10.2023 Besvart: 11.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Morten Stordalen (FrP): I Dagsnytt18 før valget avviste statsråden at det er var regjeringen som hadde tildelt Vy anbudspakken for Østlandet. Statsråden pekte på Jernbanedirektoratet som eneste ansvarlige. For de fleste som kjenner bakgrunnen for tildelingen, fremstår dette snodig. Nå som valgkampen er over, vil statsråden gi en nøktern og objektiv beskrivelse av hvilket handlingsrom Jernbanedirektoratet hadde til å velge en annen leverandør enn Vy til trafikkpakken for sentrale Østlandet?
Jon-Ivar Nygård: Jeg har svart detaljert på spørsmål fra Stortinget om hvordan direktetildelingsprosessen er gjennomført siden resultatet for direktetildelingen av persontogtilbudet på Østlandet ble klart i mars 2023. Jeg viser blant annet til brev av 25. april og 3. mai 2023 der jeg svarte på til sammen 26 spørsmål fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen, og oversendte en omfattende mengde dokumenter fra direktetildelingsprosessen. Togtilbudet på Østlandet er delt i to avtaler, Østlandet 1 og Østlandet 2. Det er Jernbanedirektoratet som kompetent myndighet som har inngått avtaler om drift av togtilbudet på Østlandet fra desember 2023 til 2033, i tråd med mandat fra Samferdselsdepartementet. Jernbanedirektoratet kunne dele togtilbudet mellom Vy og Flytoget ved å tildele selskapene én avtale hver, eller tildele togtilbudet samlet til Vy. Jernbanedirektoratet besluttet å tildele togtilbudet samlet til Vy.