Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:67 (2023-2024)
Innlevert: 09.10.2023
Sendt: 09.10.2023
Besvart: 17.10.2023 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): På side 103 i særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2023-2024) - Grønn bok - er det i tabell 4.2 om utslippsgap og anslått effekt av virkemidler i ikke-kvotepliktig sektor, oppgitt en reduksjon på 1,6 Mt-CO₂-e pga. “overlapp mellom målretta satsingar og endra klima- og miljøavgifter”.
Hvilke målretta satsinger og klima- og miljøavgifter er det det vises til som summeres til 1,6 Mt-CO₂-e?

Begrunnelse

Klima- og miljøministeren uttalte på pressekonferansen til Klimastatus- og plan den 6.10.23 at det var en misforståelse når opposisjonen uttalte at det var en forutsetning for å nå målet i 2030 at man ikke videreførte redusert veibruksavgift. I Klimastatus- og plan side 104 står det: “I sum anslås endringane i klima- og miljøavgiftene å redusere utsleppa med om lag 5,4 mill. tonn CO₂-ekvivalentar fram mot 2030, gitt at reduksjonen i vegbruksavgifta ikkje blir vidareført etter 2024. Ved vidareføring av reduksjonen i vegbruksavgifta fram til 2030, er berekna utsleppsreduksjon 4,2 mill. tonn.” Hvis differansen mellom 5,4 og 4,2 Mt-CO₂-e (dvs. 1,2 Mt-CO₂-e) er tatt høyde for i tabell 4.2 på side 103, gjenstår det fortsatt 0,4 Mt-CO₂-e for å summere opp 1,6Mt-CO₂-e som det er tatt høyde for i tabellen. Det er ønskelig med en tydeliggjøring av hvilke tiltak og satsinger man har tatt høyde for i punktet om overlappende satsinger og endra klima- og miljøavgifter.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: I Regjeringens klimastatus og -plan presenteres fire «Målrettede satsinger» for å fase ut fossile utslipp innen veitransport, bygge- og anleggsplasser, skipsfart og industri. De tre førstnevnte har overlappende effekt med klima- og miljøavgifter i linjen med -1,6 mill. tonn i tabell 4.2 i klimastatus og -plan.
I de målrettede satsingene bidrar flere virkemidler sammen for å redusere utslippene. Den målrettede satsingen for veitransport innebærer en virkemiddelpakke for å innfri målene for salg av nullutslippskjøretøy fra Nasjonal transportplan 2018–2029. Dette skal nås gjennom å utrede blant annet innføring av engangsavgift for tunge kjøretøy, økning i CO₂-komponenten i engangsavgiften for varebiler og innføring av krav til nullutslipp for all løyvepliktig transport.
Den målrettede satsingen for skipsfart er en virkemiddelpakke med blant annet krav til nullutslipp i nye offentlige anskaffelser av ferger og fergetjenester og hurtigbåter og hurtigbåttjenester og krav til offshorefartøy. Når det gjelder bygge- og anleggsplasser skal vi blant annet utrede et forbud mot salg av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor fra 2035. Satsingene står nærmere beskrevet i de respektive sektorkapitlene i kap. 3.2.
Endrede klima- og miljøavgifter er endret generell sats for CO₂-avgiften, endring i avgiften på avfallsforbrenning, avvikling av fritak for avgift for fiske og fangst i fjerne farvann samt diverse mindre grunnlagsutvidelser.
Klimaplanen inneholder flere virkemidler som virker på de samme utslippene. Overlappende utslippseffekt mellom de målrettede satsingene og endrede klima- og miljøavgifter i denne planen er summert i en egen linje i tabell 4.2. De målrettede satsingene inneholder blant annet krav som gjør at fossile brensler fases ut. En del av utslippene som anslås redusert som følge av kravene, kunne også blitt redusert som følge av endringer i CO₂-avgiften. Det er denne effekten som trekkes fra for å unngå dobbelttelling av virkemidler.
1,6 mill. tonn CO₂ er anslått overlappende utslippseffekt mellom alle de målrettede satsingene og endringene i CO₂-avgiften i klimastatus og -plan. I tabell 4.2 er det altså tatt høyde for overlapp mellom virkemidler med den politikken regjeringen planlegger for og de forutsetningene som er gjort om ingen tilbakeføring gjennom veibruksavgiften i årene etter 2024. Tallet 1,6 mill. tonn gjelder kun med forutsetningene som ligger til grunn for beregningene av utslippseffekten av de planlagte virkemidlene. Når forutsetningene endres, kan ikke tallet benyttes lenger.