Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:86 (2023-2024)
Innlevert: 10.10.2023
Sendt: 11.10.2023
Besvart: 17.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Vil samferdselsministeren ta initiativ til å styrke beredskapen i Norge ved å gjennomføre de nødvendige tiltakene for å gi redningstjenesten, politiet og ambulansehelikoptrene tilgang til drivstoff utenom åpningstidene til drivstoffleverandørene?

Begrunnelse

Utenfor åpningstiden til drivstoffkontraktørene på enkelte av våre flyplasser har ikke redningshelikoptrene, politiets helikoptre eller ambulansehelikoptrene tilgang til drivstoff. Dersom redningshelikoptrene våre har oppdrag i Skagerrak etter kl. 1530, vil de ikke ha tilgang til drivstoff på Kjevik.
Av beredskapsmessige hensyn bør det være tilgang til drivstoff ved flyplassene. Kjevik er i en særstilling på grunn av sin plassering mot Skagerrak hvor det er stor trafikk med ferger, lasteskip og fritidsbåter. Dersom det skjer et havari eller en ulykke i sørlige deler av Skagerrak vil tilgangen på drivstoff ha svært mye å si for hvilke oppdrag det vil være mulig å gjennomføre med redningshelikoptrene i dette området.
Aksjonstid i området er en utfordring når nærmeste sted for drivstoff kan være Ålborg. Med Kjevik godt plassert for å støtte helikopteroperasjoner over et område med mye sjøgående trafikk, er det svært uheldig at redningsskvadronen ikke kan planlegge med å benytte den nærmeste store flyplassen til tanking av drivstoff.
Dette er også en utfordring for Hovedredningssentralen (HRS) som trekker sammen ressurser for redningsoppdrag.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har vært en samfunnspålagt oppgave for Avinor å bidra med innsats til redningstjenesten. Dette må også ses i sammenheng med samvirkeprinsippet som den norske redningstjenesten bygger på, og som innebærer at alle offentlige organer som har kapasitet, informasjon eller kompetanse egnet for redningsformål, skal bidra til redningstjenesten. Det har videre vært regnet som en samfunnspålagt oppgave for Avinor å holde lufthavnene åpne for ambulansefly og ambulansehelikopter utenom ordinær åpningstid (ambulanseberedskap). Kravet om ambulanseberedskap følger også av Avinors konsesjoner.
Jeg vil imidlertid påpeke at eierskapet og driften av drivstoffanleggene på Avinors lufthavner ivaretas av private aktører, og at leveringen av drivstoff i utgangspunktet er et forhold mellom flyselskapene og drivstoffleverandørene. På noen lufthavner er Avinor engasjert som underleverandør til å gjennomføre selve tankingen, og til å stå for et begrenset vedlikehold av tankanleggene. Dette er oppgaver som Avinor utfører på kommersielle vilkår.
Avinor har ivaretatt ambulanseberedskapen gjennom hjemmevaktordninger. På noen lufthavner uten hjemmevaktordninger har Avinor satt opp drivstoffautomater der besetningen på ambulansehelikoptrene kan fylle drivstoff selv. Jeg legger til grunn at redningstjenesten kan benytte seg av Avinors hjemmevaktordninger og drivstoffautomater når redningshelikoptrene har behov for å fylle drivstoff utenom ordinær åpningstid på de lufthavner dette gjelder.
På noen lufthavner er ikke Avinor involvert i driften av drivstoffanlegget, og drivstoffleverandøren har ikke etablert egne beredskapsordninger. Kjevik er en lufthavn der Hovedredningssentralen (HRS) har uttrykt bekymring for mulighetene for å få etterfylt drivstoff utenom ordinær åpningstid. Denne bekymringen har Justis- og beredskaps-departementet også videreformidlet til Samferdselsdepartementet i et brev av 30. juni 2023.
Behovet for drivstoffberedskap ble også tatt opp i NOU 2022:1 «Cruisetrafikk i norske farvann og tilgrensende havområder», og hvor utvalget anbefalte at «Norske myndigheter må sikre effektiv drivstofforsyning til luftfartøy ved masseredningsoperasjoner knyttet til cruiseskiphendelser». Jeg vil også nevne at utfordringer knyttet til beredskapen for drivstofftilgang til redningshelikoptrene ved Avinors flyplasser omtales i NOU 2023:17 «Nå er det alvor».
Representanten peker altså på en viktig problemstilling som er godt kjent for både Samferdselsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, og som de to departementene har løpende dialog om. Jeg vil sammen med Justis- og beredskapsministeren sørge for at dette pågående arbeidet prioriteres videre, og at vi sammen finner løsninger som styrker beredskapen i Norge gjennom å sikre tilgang til drivstoff utenom drivstoffleverandørenes åpningstider ved lufthavnene. Helse- og omsorgsdepartementet vil også involveres i den videre prosessen.