Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:140 (2023-2024)
Innlevert: 17.10.2023
Sendt: 18.10.2023
Besvart: 25.10.2023 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Hva vil regjeringen gjøre for å sikre lønnsomheten og bedre driftsgrunnlaget for rekefiskerne?

Begrunnelse

Rekekvotene er sterkt redusert. Max antall kvoter på en reke båt er 6 kvoter, og med dagens fiskerikvoter så tilsvarer det ca. 150 tonn på et år. Det gir ikke et forsvarlig driftsgrunnlag. Tidligere gav 6 kvoter et driftsgrunnlag på ca. 300 tonn årlig. Statssekretær Ullriksen uttalte på Solstrand seminaret at det var regjeringen sitt mål å «sikre, gode, og lønnsomme arbeidsplasser». Det er det ikke i rekefisket nå. Et alternativ for å sikre lønnsomhet er at man midlertid kan for eksempel dispensere slik at en kan doble antall rekekvoter pr. fartøy, inntil kvotesituasjonen bedrer seg. Dette vil spare næringen for driftsutgifter. Det finnes trolig også andre løsninger.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Rekebestanden i Nordsjøen og Skagerrak forvaltes i samarbeid mellom Norge og EU. Nedgangen i rekekvotene er et resultat av nye bestandsvurderinger og vitenskapelig råd fra International Council for the Exploration of the Sea (ICES). Rekebestanden er vurdert til å ligge på et kritisk nivå. For kvoteåret 2023-2024 er den norske rekekvoten i Nordsjøen og Skagerrak på 3530 tonn. Dette er en nedgang på om lag 20 % sammenlignet med 2022-kvoten. I årene 2018-2022 varierte den norske endelige kvoten mellom 3536 og 5239 tonn. En nedgang i kvoten får konsekvenser for flåten som fisker reker. I tillegg har rekeflåten hatt utfordringer med lønnsomheten på grunn av høye drivstoffutgifter.
Det siste året har flere tiltak blitt iverksatt for å avhjelpe kystrekeflåten og sikre arbeidsplasser i sør. I 2023 ble det innført et midlertidig tilskudd til drivstoff til rekeflåten på 21 millioner kroner. Satsen for tilskudd ble videre justert opp i september 2023, fra 2 kroner og 50 øre til 3 kroner og 50 øre per fylte liter drivstoff. I budsjettet for 2024 har regjeringen foreslått å videreføre ordningen og det er foreslått at Stortinget bevilger 22,3 millioner i tilskudd til kystrekeflåten for 2024.
Det har vært dialog og møter mellom departementet og Norges Fiskarlag om situasjonen for rekefiskerne. I august fremmet Norges Fiskarlag noen forslag til tiltak som kunne gjennomføres på kort sikt og noen som bør vurderes på lengre sikt. Flere av disse tiltakene er allerede gjennomført, ved at det er gjort endringer i høstingsforskriften, samt at det er foreslått en videreføring av tilskuddsordningen.
Jeg vil bidra til at departementet fortsatt skal ha en god dialog med Norges Fiskarlag om situasjonen for rekefiskerne fremover, herunder om eventuelle ytterligere tiltak som bør vurderes for å bedre lønnsomheten for denne flåtegruppen.