Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:157 (2023-2024)
Innlevert: 18.10.2023
Sendt: 19.10.2023
Besvart: 26.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Gitt den viktige rollen Mantena spiller i vedlikeholdet av jernbanemateriell i Norge og med tanke på en potensiell nedleggelse av deres verksted i Oslo, hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre at Norge har god beredskap og opprettholder robust kompetanse, ressurser og infrastruktur for vedlikehold av jernbanemateriell på hjemmebane også i fremtiden?

Begrunnelse

Beslutningen til Vy om å potensielt tildele en viktig vedlikeholdskontrakt til en aktør som vil utføre en betydelig andel av dette vedlikeholdet utenfor Norges grenser har vakt bekymring for nasjonal beredskap samt tap av viktig kompetanse og arbeidsplasser. Denne beslutningen stilles i et enda dårligere lys når statseide Mantena, som er en sentral aktør i norsk jernbanevedlikehold, la inn et mer gunstig anbud men likevel kom til kort.
Mens Jernbanedirektoratet har tatt initiativ til en utredning angående sikker tilgang til jernbanetransport, er det også viktig å se på langtidsvirkningene av hvor og hvordan vedlikehold av jernbanemateriell utføres. Mantena har over tid opparbeidet seg en verdifull kompetanse, og enhver beslutning som kan påvirke denne kompetansen bør overveies nøye, spesielt i lys av nasjonal sikkerhet og beredskap.
Samferdselssektoren er ryggraden i vår nasjonale infrastruktur, og vedlikehold av jernbanemateriell er en viktig del av dette. Derfor ønsker jeg å vite hvilke tiltak og strategier statsråden har i tankene for å sikre at vi har nødvendig kompetanse og ressurser på jernbanevedlikehold i Norge for å håndtere potensielle utfordringer og krisesituasjoner i fremtiden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vy gjennomfører anskaffelsen av vedlikeholdstjenester i medhold av forsyningsforskriften, som ligger under lov om offentlige anskaffelser. Vedlikeholdet som i dag utføres i Norge på vegne av andre person- eller godstogselskaper er ikke berørt av denne prosessen til Vy.
Jernbanedirektoratet vurderer at et utfall av Vy sin anskaffelse der deler av komponentvedlikeholdet ikke skal gjennomføres i Norge ikke vil true beredskapen og togselskapenes evne til å oppfylle pålegg fra departementet med hjemmel i jernbaneloven § 6 b. Vedlikehold av boggier som tilhører FLIRT-togene som er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 skal fremdeles gjennomføres av Mantena frem til 2029.
Totalberedskapskommisjonen viser til at det er oppnevnt et anskaffelsesutvalg som blant annet skal tydeliggjøre muligheten for å stille krav til sikkerhet og beredskap i offentlige anskaffelser for å ivareta beredskapshensyn og nasjonale sikkerhetsinteresser. Denne rapporten skal foreligge våren 2024 og er også noe jeg vil følge opp ved fremtidige direktetildelinger av persontransport med tog. Som representanten nevner, vil Jernbanedirektoratet også utrede hvordan statens behov for sikkert tilgang på jernbanetransport ivaretas. Det er en utredning Samferdselsdepartementet naturligvis vil følge opp.
Vedlikehold av tog gjennomføres i løpet av korte perioder mens togene ikke er i bruk i det ordinære rutetilbudet. Dette omfatter vedlikehold på togene, og komponenter som tas av togene og byttes ut med en vedlikeholdt komponent. Slikt vedlikehold må nødvendigvis gjennomføres i Norge og det er ikke slik at togene i seg selv kjøres ut av landet. Enkelte typer komponenter som tas av togene blir også i dag sendt til utlandet for vedlikehold. Komponenter som tas av togene og vedlikeholdes i Norge er også avhengig av deler som produseres i utlandet. Norge vil som et komparativt lite jernbaneland aldri kunne være selvforsynt med alt vi trenger for å opprettholde vårt togtilbud. Vår beredskap til å opprettholde et togtilbud i krise og krig vil ikke kunne begrense seg til vedlikeholdet som gjøres i Norge, men vil også være avhengig av at vi har tilstrekkelig lager av komponenter og innsatsfaktorer som vi importerer fra utlandet. Dette er strategier og tiltak jeg vil følge opp at er på plass i tiden fremover.