Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:232 (2023-2024)
Innlevert: 25.10.2023
Sendt: 26.10.2023
Besvart: 03.11.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Pedagogisk kompetanse i barnehagene er viktig, og ved at man legger til rette for at flere ansatte kan ta utdannelse, så øker denne. Det er derfor avgjørende at penger som er gitt til utdannelse av ansatte, settes av til de ansatte det gjelder. Nå ser vi at det ikke alltid skjer.
Hvilke planer har statsråden for å sikre de ansattes rettigheter?

Begrunnelse

Udir gir tilskudd til barnehager så det skal gjøres mulig for dem at flere ansatte kan ta barnehagelærerutdannelse. Dette er selvsagt viktig både for barna og barnehagen som kan gi et bedre pedagogisk tilbud til barna. Barnehage er mer enn oppbevaring og vi trenger derfor mange flere som tar relevant utdanning, også av de som allerede jobber der. Men ved at innvilgede midler ikke brukes til frikjøp, slik at ansatte selv må ta ulønnet fri eller feriedager for å studere så faller intensjonen bort. Dette må vi sikre kontroll og oppfølging på, så ikke midler misbrukes.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg er glad for at representanten er opptatt av at flere ansatte i barnehagen skal ha relevant kompetanse. Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Regjeringens strategi Kompetanse for fremtidens barnehage 2023-2025 har derfor tiltak rettet mot alle grupper ansatte i barnehagen, blant annet tiltak for at ansatte i barnehagen kan ta barnehagelærerutdanning.
Det er barnehageeier som har ansvar for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, jf. barnehageloven og forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgave. Barnehageeieren har dermed juridisk ansvar for kvaliteten på barnehagetilbudet. Ansatte i barnehagen har ingen rett til kompetanseutvikling, men barnehageeier har ansvar for at personalet har riktig og nødvendig kompetanse og skal bidra med egne midler til kompetansetiltak. Statlige myndigheter bidrar med ressurser til kompetanseutvikling, utvikler føringer og redegjøre for vilkår for tilskudd.
Barnehageeiere som har ansatte som tar videreutdanning, kan få tilretteleggingsmidler for å støtte deltakelse og legge til rette for at den ansatte kan gjennomføre studiet. Dette gjelder både tilrettelegging for barnehagelærere som tar videreutdanning og for ansatte som tar en barnehagelærerutdanning. Det nasjonale tilskuddet i form av tilretteleggingsmidler er ikke nødvendigvis nok til å fullfinansiere deltakelse, og et viktig spørsmål blir da hvordan resterende utgifter finansieres. Ulik kommuneøkonomi, og forskjeller i lokale prioriteringer, kan føre til forskjeller i hvordan den enkelte barnehagelærer eller ansatte opplever at det legges til rette for å ta en videreutdanning eller barnehagelærerutdanning. Det er ikke uvanlig at ansatte bruker fritid til å ta videreutdanning. I videreutdanningsordningen Kompetanse for kvalitet, som gjelder for skole, er det fastsatt at lærere tar deler av kostnaden ved å bruke egen fritid.
Tilretteleggingsmidlene skal brukes til å dekke vikarutgifter når den ansatte er på studiesamlinger, kjøp av bøker, betaling av reiseutgifter, oppholdsutgifter og semesteravgift. Detaljer rundt bruk av midlene skal avtales lokalt mellom eier/styrer og den ansatte. Barnehageeier har ansvar for at midlene brukes i tråd med vilkårene for ordningen. Vilkår for utbetaling beskrives i brevs form til barnehageeier ved utbetaling av midler. De statlige midlene skal komme den ansatte til gode, slik at vedkommende kan gjennomføre studiet på en god måte. Det er alvorlig dersom tilskuddsmidler blir benyttet til noe annet enn dette. I et slikt tilfelle kan Utdanningsdirektoratet be om at hele eller deler av tilskuddet tilbakebetales.
Man får ikke utbetalt tilretteleggingsmidler uten å ha aktivt søkt og rapportert på deltakelse. Vi har ikke indikasjoner på misbruk som gjøre at det er hensiktsmessig med sterkere rapporterings – eller kontrollmekanismer enn i dag. Det er Utdanningsdirektoratet som forvalter tilskuddene. De vil uansett vurdere om retningslinjer, ansvar og forventninger er tydelig nok kommunisert på sine nettsider.
Kunnskapsdepartementet er nå i gang med et større arbeid for å utvikle et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Dette er en oppfølging av NOU 2022:13 Med videre betydning, hvor vi blant annet vurderer vi kan utvikle ordningen for etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i barnehage og skole.