Tor André Johnsen (FrP): Deler ministeren forståelsen for at «rett fart på rett vei» er viktig for respekten for og overholdelsen av fartsgrensene og ser ministeren at 60 km/t kan fremstå som kunstig lav fartsgrense på en trygg og sikker 4-felts motorvei og vil følgelig ministeren ta initiativ til å få justert opp den unaturlig lave fartsgrensa, som bare er på 60 km/t på 4-felt Rv25 inn til Elverum og 4-felt E16 inn til Kongsvinger?
Begrunnelse
For å få ned trafikkulykkene er det viktig at bilistene har respekt, forståelse for og følger fartsgrensene. Kunstig og unaturlig lave fartsgrenser, som fremstår helt urimelig lave, virker mot sin hensikt. Det fører til at bilistene mister respekten for fartsgrensene, noe som igjen kan føre til at flere bryter fartsgrensene og holder en høyere fart enn det som er tillatt. Det kan igjen føre til flere ulykker. For å få økt forståelse og respekt for fartsgrensene så er det viktig med «rett fart på rett vei».
I all hovedsak så overholdes de fleste fartsgrenser og på mange veier så er det «rett fart på rett vei». Men dessverre så er det også mange eksempler av det motsatte, nemlig kunstig og unaturlig lave fartsgrenser. To slike eksempler er på 4-felt Rv 25 inn til Elverum og 4-felt E16 inn til Kongsvinger. Selv om det er en 4-felts motorvei med midtrekkverk, så er øvre tillate hastighet bare 60 km/t. Det er ingen skoler, barnehager, boligbebyggelse, av- og på kjøringer etc. langs disse to 4-felts veiene. Følgelig er det ingen logikk i at det ut ifra slike kriterier bare skal være 60 km/t.
Pga. at veldig mange bilister blir bøtelagt for å kjøre fortere enn 60 km/t på 4-felt Rv 25 inn til Elverum, så har Østlendingen belyst tema i flere saker.
Trygg Trafikk sin regionleder i Innlandet, Marianne Mittet Solbraa, har også påpekt at det er viktig med riktig fart med tanke på trafikksikkerheten. Hun har uttalt til Østlendingen at det kan være lurt å ta en ekstra sjekk på veger hvor det er mange som får bøter. Videre uttalte Solbraa at bilister nok har mer respekt for farten som er satt, om den er forståelig.
Byråkratene i Statens Vegvesen påstår til Østlendingen at de bare følger håndboka. Jeg regner med at de sikter til Håndbok N100 om veg- og gateutforming. De har i så fall en veldig kreativ tolkning av «håndboka», for det er ikke kryss og avkjørsler på Rv 25 og E16, slik som det vanligvis er langs veier med 60 km/t. Det er også sikre og trygge løsninger for gående og syklende og det er heller ikke boliger, skoler og barnehager langs disse to 4-felts vegene.