Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:234 (2023-2024)
Innlevert: 25.10.2023
Sendt: 26.10.2023
Besvart: 01.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Deler ministeren forståelsen for at «rett fart på rett vei» er viktig for respekten for og overholdelsen av fartsgrensene og ser ministeren at 60 km/t kan fremstå som kunstig lav fartsgrense på en trygg og sikker 4-felts motorvei og vil følgelig ministeren ta initiativ til å få justert opp den unaturlig lave fartsgrensa, som bare er på 60 km/t på 4-felt Rv25 inn til Elverum og 4-felt E16 inn til Kongsvinger?

Begrunnelse

For å få ned trafikkulykkene er det viktig at bilistene har respekt, forståelse for og følger fartsgrensene. Kunstig og unaturlig lave fartsgrenser, som fremstår helt urimelig lave, virker mot sin hensikt. Det fører til at bilistene mister respekten for fartsgrensene, noe som igjen kan føre til at flere bryter fartsgrensene og holder en høyere fart enn det som er tillatt. Det kan igjen føre til flere ulykker. For å få økt forståelse og respekt for fartsgrensene så er det viktig med «rett fart på rett vei».
I all hovedsak så overholdes de fleste fartsgrenser og på mange veier så er det «rett fart på rett vei». Men dessverre så er det også mange eksempler av det motsatte, nemlig kunstig og unaturlig lave fartsgrenser. To slike eksempler er på 4-felt Rv 25 inn til Elverum og 4-felt E16 inn til Kongsvinger. Selv om det er en 4-felts motorvei med midtrekkverk, så er øvre tillate hastighet bare 60 km/t. Det er ingen skoler, barnehager, boligbebyggelse, av- og på kjøringer etc. langs disse to 4-felts veiene. Følgelig er det ingen logikk i at det ut ifra slike kriterier bare skal være 60 km/t.
Pga. at veldig mange bilister blir bøtelagt for å kjøre fortere enn 60 km/t på 4-felt Rv 25 inn til Elverum, så har Østlendingen belyst tema i flere saker.
Trygg Trafikk sin regionleder i Innlandet, Marianne Mittet Solbraa, har også påpekt at det er viktig med riktig fart med tanke på trafikksikkerheten. Hun har uttalt til Østlendingen at det kan være lurt å ta en ekstra sjekk på veger hvor det er mange som får bøter. Videre uttalte Solbraa at bilister nok har mer respekt for farten som er satt, om den er forståelig.
Byråkratene i Statens Vegvesen påstår til Østlendingen at de bare følger håndboka. Jeg regner med at de sikter til Håndbok N100 om veg- og gateutforming. De har i så fall en veldig kreativ tolkning av «håndboka», for det er ikke kryss og avkjørsler på Rv 25 og E16, slik som det vanligvis er langs veier med 60 km/t. Det er også sikre og trygge løsninger for gående og syklende og det er heller ikke boliger, skoler og barnehager langs disse to 4-felts vegene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vi skal bruke fartsgrensene aktivt for å påvirke trafikantene til å holde en fart som er hensiktsmessig for både ulykkesrisiko og fremkommelighet ut fra veiens utforming, omgivelsene rundt og trafikkbildet på den konkrete strekningen. For å sikre ensartethet i bruken av fartsgrenser har vegvesenet utarbeidet fartsgrensekriterier, som angir hvilke fartsgrenser som skal brukes i ulike trafikale tilfeller. Disse er nylig revidert. Ved fastsetting av fartsgrense på nye veier brukes håndbok N100 Veg- og gateutforming sammen med nevnte fartsgrensekriterier.
Statens vegvesen har jevnlige gjennomganger av fartsgrensene på riksveinettet for å vurdere om det er rett fartsgrense på rett sted. For eksisterende vei, benyttes da fartsgrensekriteriene for å vurdere om fartsgrensen skal beholdes eller endres, for eksempel etter utbedringer. I tillegg vurderes kontinuerlig fartsgrensen, og eventuelle behov for fysiske tiltak, på strekninger med mange ulykker.
Ved byggingen av ny riksvei 25 mot Elverum, ble det gitt fravik for kryssløsninger bygget som rundkjøring, og tettheten av disse. Riksveien endrer utforming fra motorvei til en samlevei med nærliggende boliger, næringsområder og detaljvarehandel, med mye lokaltrafikk av og på veien inn mot Elverum. Med bakgrunn i veiutforming, antall rundkjøringer og tetthet mellom kryss, ble fartsgrensen i henhold til fartsgrensekriteriene satt til 60 km/t.
Statens vegvesen har hatt ny gjennomgang av fartsgrensen på strekningen. En fartsgrense på 80 km/t vil ikke være i henhold til fartsgrensekriteriene og de trafikkfaglige hensyn som ligger til grunn for disse. Vegstrekningen er kapasitetssterk og med flere felt, men hvis fartsgrensen settes opp vil gjennomsnittshastigheten øke, og medføre økt risiko for alvorlige ulykker for kryssende kjøreretninger.
Ved avslutning av firefeltsstrekningen inn mot Kongsvinger, ved Stømner (kryss med Galterudvegen), er det bygget en rundkjøring. Etter åpning av ny E16 mellom Slomarka og Kongsvinger i 2014, skjedde det flere ulykker hvor bilførere kjørte inn i øya i denne rundkjøringen. For å bedre trafikksikkerheten ble det derfor i 2015 vedtatt en kort strekning med 60 km/t, og to rumlefelt ble etablert inn mot rundkjøringen. 90-sonen ble avsluttet knapt 600 m før rundkjøringen og fartsgrensen trappet ned til 80 og 60 km/t.
I og ved rundkjøringen fortsatte det likevel å skje mange ulykker; 8 ulykker med personskade siste 10 år. Mange av disse ulykkene skjedde i skumring/mørke. Statens vegvesen har derfor forsterket belysningen i dette krysset samt gjort andre tiltak for å gjøre rundkjøringen mer synlig.
Tidligere nedtrappingssone med 80 km/t ble fjernet, og erstattet med fartsgrense 60 km/t, i tråd med gjeldende fartsgrensekriterier ut fra lengde på strekning og sprang i fartsgrenser.
I henhold til gjeldende kriterier kan fartsgrense 60 km/t brukes på strekninger utenfor tettbygd strøk, for kryss/kryssområder som ikke tilfredsstiller gjeldende krav for høyere fartsgrenser til stoppsikt og/eller sikttrekanter.
Endringer i kryssutforming er ikke mulig å utføre uten at det gjøres en større ombygging i området, og fartsgrensen inn mot rundkjøringen er derfor, i samråd med politi og kommune, satt til 60 km/t for å få ned fartsnivået i god tid før rundkjøringen.