Geir Jørgensen (R): Er regjeringen i rute med nødvendige lov- og forskriftsendringer for drosjenæringen innen utløpet av 2023 i tråd med hva Stortinget har vedtatt, eller er det slik at regjeringen nå har valgt å skille spørsmålet om sentraltilknytningsplikt fra spørsmålene om driveplikt/antallsbegrensning og ikke kommer med forslag om sistnevnte innen utløpet av 2023, og når venter samferdselsministeren at Drosjeutvalget vil legge frem del 2 av NOUen sin?
Begrunnelse
I vedtak 84 da Stortinget behandlet statsbudsjettet for 2023, heter det:
«Stortinget ber regjeringen komme med nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023.»
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 står det at regjeringen “arbeider med sikte på å legge frem en proposisjon for Stortinget med krav om sentraltilknytningsplikt”, men uten at det gis noen tidshorisont for dette arbeidet.
Videre er delingen av Drosjeutvalgets NOU i to deler omtalt, men uten at det oppgis noen frist for når del 2 skal være klar.
Av statsbudsjettforslaget kan det virke som regjeringen ikke fullt ut har tenkt å følge opp Stortingets vedtak om å legge frem forslag om å gjeninnføre tilknytningsplikt, driveplikt og antallsbegrensning i løpet av 2023, men i stedet bare kommer med forslag om å gjeninnføre tilknytningsplikt.
Det er ønskelig med en oppklaring.