Ove Trellevik (H): Hvorfor velger regjeringen å øke CO₂-avgiftssatsen for innenriks sjøfart før det er avgjort om en lavere sats kan innføres for å skape mer like konkurransevilkår, videre, hva anslås provenyet fra denne avgiftsøkningen å være, og hvordan vurderes økningen ift EØS-avtalen, med tanke på om det er tillatt å holde nærskipsfarten på 2023-avgiftsnivået mens man venter på en beslutning fra ESA angående muligheten for en lavere sats?
Begrunnelse
Kystrederiene mener regjeringen favoriserer utenlandske rederier ved å innføre en dobbeltbeskatning på CO₂-utslipp gjennom både EUs ETS kvoteavgift og en særnorsk CO₂-avgift. Departementet skriver at «[i] utgangspunktet bør kvotepliktige utslipp fritas for avgift.» Dette ville sett i lys av at fartøy i nærskipsfarten kan ha høyere CO₂-avgifter/kostnader sammenlignet med konkurrerende fartøy i land med lavere eller ingen CO₂-avgift ville dette vært den beste tilnærmingen.
Også finansdepartementet ser denne urimeligheten, men foreslår følgende:
«Det foreslås videre at den reduserte satsen gjennomføres som en refusjonsordning og at refusjonen utbetales én gang i året.»
(Kilde: Prop 1 LS Skatter, avgifter og toll). Dette selv om det er usikkert om en slik refusjonsordning blir godtatt av ESA.
«Avgiftsfritak og reduserte avgiftssatser kan innebære statsstøtte i henhold til EØS-avtalen. Departementet er av den oppfatning at avgiftsfritak for kvotepliktige virksomheter ikke innebærer statsstøtte. EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har i tidligere saker kommet til at fritak innebærer statsstøtte i strid med EØS-avtalen. Departementet er i dialog med ESA for å avklare statsstøttespørsmålet.»
Kystrederiene og en samlet maritim næring er nå i klimapartnerskapsforhandling med Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Den maritime næringen jobber hardt for å kutte sin del av det avtalte klimagassutslippet som Norge har som mål innen 2030 og 2050. Den maritime næringen er i stor grad konkurranseutsatt (66 % av skip i norske farvann er på utenlandske flagg ifølge Kystverket). Både norske og utenlandske skip betaler ikke CO₂-avgift dersom de bunkrer i utlandet eller i internasjonale farvann. Det er derfor viktig at Norge ikke skaper en situasjon hvor utslippene blir større ettersom flere bunker i utlandet eller i internasjonale farvann, samtidig som innbetaling til CO₂-avgift blir mindre.