Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:265 (2023-2024)
Innlevert: 29.10.2023
Sendt: 30.10.2023
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 06.11.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Fører endringer i forslag til statsbudsjett for Kunnskapsdepartementet at Maritimt kompetanseprogram MARKOM II fases ut i 2024, og hvilke vurderinger er gjort rundt konsekvensene av dette kuttet?

Begrunnelse

I forslaget til statsbudsjett for kunnskapsdepartementet kommer frem at program for maritim kompetanse blir faset ut fra 2024. MARKOM II ses på av mange som den viktigste nasjonale satsingen på å heve kvaliteten på norsk maritim profesjonsutdanning.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Kunnskapsdepartementet har i flere år øremerket midler til et program for å styrke maritim kompetanse (Markom 2020). De to siste årene har Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) forvaltet ordningen (Markom II). I Prop. 1 S (2023-2024) foreslår regjeringen å avvikle dette programmet og overføre midlene til utdanningsinstitusjonene. Bakgrunnen for avviklingen er ønsket om å redusere omfanget av søknadsbaserte ordninger i universitets- og høyskolesektoren. Midler fra flere tilskuddsordninger blir derfor i 2024 foreslått flyttet fra HK-dir til rammebevilgningen til universiteter og høyskoler eller til andre tilskuddsordninger for fagskolene.
Satsingen på maritim kompetanse videreføres ved at 17 mill. kroner blir overført til de relevante universitetene og høyskolene med formål om å styrke den maritime utdanningen. 9,7 mill. kroner blir overført til tilskuddsordningen for utviklingsmidler til fagskolene, hvor prosjekter innenfor maritim utdanning vil bli prioritert i vurderingen av søknadene.
Det blir mer forutsigbart for universiteter og høyskoler å planlegge sine aktiviteter når midlene ligger fast i rammen, og man slipper de årlige søknadsrundene. Endringene innebærer en avbyråkratisering i høyere utdanning ved å overføre ansvar til institusjonene, noe som er i tråd med tillitsreformen og Hurdalsplattformen. Dette gir gode muligheter for å arbeide med kvaliteten i de maritime utdanningene og å opprettholde et godt samarbeid med relevante aktører om kompetansetilbud.