Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:279 (2023-2024)
Innlevert: 30.10.2023
Sendt: 30.10.2023
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 08.11.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden garantere at Luftfartstilsynet vil gjennomføre tilsyn ved olje- og gassinstallasjonene innenfor femårige sykluser?

Begrunnelse

På side 144 i stortingsmelding nr 10 (2022-2023) Bærekraftig og sikker luftfart, Nasjonal luftfartsstrategi står det:

«Det er mange eldre helikopterdekk på offshore-installasjonene med avvik i henhold til dagens regelverk. Det har gjennom mange år vært lav tilsynsvirksomhet med disse helikopterdekkene, og det er behov for å etablere et tilsynsregime som sikrer bedre kontroll og oppfølging av sikkerhetstilstanden. Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet har på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Samferdselsdepartementet i fellesskap utarbeidet en femårig plan for tilsyn med helikopterlandingsplasser på kontinentalsokkelen.»

Regelverket krever, etter hva jeg forstår, at det gjennomføres tilsyn ved landingsplasser på land hvert 5. år. På olje- og gassinstallasjoner er det ikke tilsvarende krav til tilsyn av helikopterlandingsplassene.
En skulle anta at behovet for tilsyn er det samme offshore som onshore.
Det kan være at regelverket ikke gjelder offshore siden plattformene er utenfor Norges jurisdiksjonsområde. Det er uansett norske arbeidsplasser der ute som bør oppleve den samme sikkerhetsstandarden som vi har på land.
Eier av plattform har et ansvar for at landingsplass tilfredsstiller kravene som stilles. Flyselskap har også ansvar etter driftsbestemmelsene. Dette skiller i prinsippet ikke landingsplasser på plattformer fra landingsplasser på land. På land gjennomfører Luftfartstilsynet tilsyn for å kontrollere at eier av landingsplass og flyoperatør følger bestemmelsene de er pålagt å følge.
Etter hva jeg er kjent med, kunne det gå 20-25 år mellom hver gang landingsplassen ved en olje- eller gassinstallasjon ble inspisert. Det har ikke vært en fast struktur for tilsyn.
Etter hva jeg er gjort kjent med fraviker Petroleumstilsynet femårsplanen ved at de ikke lenger vil finansiere så mange tilsyn som ble lagt til grunn i femårsplanen.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: I begrunnelsen for spørsmålet framgår det at spørsmålet dreier seg om tilsyn med helikopterdekk på norsk sokkel. Sikkerheten for helikopterdekk på sokkelen er svært viktig og høyt prioritert både hos myndighetene og de ansvarlige selskapene. HMS-regelverket i petroleumsnæringen er tydelig på at selskapene har ansvar for å sikre forsvarlig virksomhet i alle faser av petroleumsvirksomheten. Dette ansvaret omfatter også helikopterdekk.
Petroleumstilsynet har tilsynsansvaret for alle faste og flyttbare innretninger med helikopterdekk på norsk kontinentalsokkel. Tilsynene kommer i tillegg til, og ikke som en erstatning for, selskapenes egen oppfølging. Luftfartstilsynet gir faglig bistand til Petroleumstilsynet i slike tilsyn. Planlegging og utvelgelse av hvilke selskap og hvilke helikopterdekk som skal prioriteres, gjennomføres i samarbeid mellom Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet etter en risikobasert tilnærming.
Petroleumstilsynets og Luftfartstilsynets oppfølging av helikopterdekk har økt betydelig de siste to årene, både med hensyn til ressurser og antall gjennomførte tilsyn.
Petroleumstilsynets økonomiske rammer for bruk av Luftfartstilsynet som bistandsetat ble økt i 2021. Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet ble videre i 2022 enige om en felles plan for tilsynsaktivitet mot offshore helikopterdekk i perioden 2022-2026. I 2022 ble 16 av 18 planlagte tilsyn gjennomført. I 2023 var det også planlagt 18 tilsyn, men det gjennomføres 10. Dette har sammenheng med at tilsynene ble mer omfattende, og at ressursene samlet sett måtte anvendes på en annen måte enn opprinnelig planlagt. Petroleumstilsynet erfarer at tilsynene har god effekt og at selskapene gir sikkerhet med helikopterdekk høy prioritet.
For 2024 er det planlagt omfattende systemrevisjoner med selskapenes styring av drift og vedlikehold av helikopterdekk. Revisjonene skal følges opp med offshore verifikasjoner på utvalgte helikopterdekk for å vurdere teknisk tilstand og hvordan styringen fungerer i praksis. Planene for 2024 ble gjennomgått og avtalt i møter mellom Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet i oktober i år.