Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:303 (2023-2024)
Innlevert: 02.11.2023
Sendt: 02.11.2023
Besvart: 07.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke initiativ vil statsråden ta for å få på plass veiprising til erstatning for dagens bompenger og andre driftsrelaterte bilavgifter?

Begrunnelse

Skatteetaten og Statens vegvesen gjennomførte i 2022 en konseptvalgutredning for fremtidig system for fastsettelse og innkreving av veibruksavgift og bompenger. Utredningen ble gjort på oppdrag fra Finansdepartementet. Bakgrunnen for utredningen var behovet for å endre dagens system for veibruksavgift og bompenger med et mer bærekraftig og treffsikkert system for prising av bruk av vei.
Utvalget foreslo distansebaserte avgifter som et tillegg til dagens bompengesystem og avgiftsstruktur. Dermed er det fortsatt uklart hvordan (man skal svare ut den mest sentrale problemstillingen, som handler om hvordan) dagens system kan erstattes med et mer fremtidsrettet system. Det er grunn til å minne om hva som var Stortingets utgangspunkt jf. vedtak nr. 424 av 05.03.2019 der det heter at:

«Stortinget ber regjeringen inkludere utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystem for bil.»

Stortingets intensjon om å få på plass et kunnskapsgrunnlag for veiprising som erstatning til dagens struktur, er ikke fulgt opp verken av den forrige regjeringen eller dagens regjering, For at brukerbetaling skal kunne opprettholdes som del av finansieringsgrunnlaget, er det viktig at ordningen ikke oppleves urimelig eller svært urettferdig. I enkelte områder ser man at det er tendenser til fortetting av bomstasjoner med høye priser, noe som kan være til ekstra stor belastning for enkelte.
En sterkere vektlegging av utslipp i engangsavgiften har sammen med nullmoms for elbiler gjort at klimautslipp fra nye biler i Norge har gått mye ned. Dette er en riktig og ønsket utvikling. Avgiftssystemet bør være innrettet slik at det stimulerer til miljøvennlige valg. Bilavgiftssystemet bør innrettes slik at det aktivt stimulerer til kjøp og bruk av mer klimavennlige biler. Samtidig er avgiftssystemet for bil fortsatt i stor grad knyttet til kjøp og eie og i for liten grad knyttet til faktisk bruk og belastning. Veiprising kan være en mer intelligent og treffsikker avgift enn det dagens bilavgifter og bompenger er.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som det fremgår av Prop. 1 S (2023-2024) for Samferdselsdepartementet, side 102 har det på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet vært gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) av et nytt system for fastsettelse og innkreving av veibruksavgift og bompenger. Utredningen var ferdig i juni 2023 og er deretter kvalitetssikret (KS1) i henhold til statens prosjektmodell.
Konsekvensene av å innføre dynamisk veiprising til erstatning for både dagens bompengesystem og veibruksavgift på drivstoff er vurdert i dette arbeidet. Det er beregnet at et slikt system vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, gitt at det erstatter både dagens veibruksavgift på drivstoff og dagens bompengesystem. Verken i konseptvalgutredningen eller i den etterfølgende kvalitetssikringen anbefales det imidlertid å innføre et slikt system nå, blant annet fordi den regulatoriske, teknologiske og personvernmessige risikoen vurderes å være høy. Det er ikke fattet noen beslutning om hvordan KVU og KS 1 eventuelt skal følges opp.
En eventuell videreutvikling av bompengefinansieringen vil det være naturlig at omtales i ny nasjonal transportplan som skal legges fram til våren.